Ψηφίστηκε πρόσφατα στη βουλή το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου ναυτιλίας για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Με τον παραπλανητικό τίτλο «Κύρωση κώδικα νομοθεσίας θαλάσσιων ενδομεταφορών και δικαιωμάτων επιβατών», (και) το εν λόγω τερα­τούργημα  κωδικοποιεί, εξειδικεύει και εμβαθύνει περαιτέρω το αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο εκτόξευσης της εργοδοτικής ασυδοσίας που διέπει τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες σύμφωνα με τις επιταγές της ΕΕ, υπηρετώντας την κακόφημη «απελευθέρωσή» τους (άρση του καμποτάζ). Όσον αφορά τα ναυτικά πληρώματα, με την άρση του καμποτάζ προβλέπεται το πετσόκομμα και των στοιχειωδέστερων δικαιωμάτων (κατάργηση ΣΣΕ, ασφάλισης αλλά και της συνδικαλιστικής εκπροσώπησης).Οι παραπάνω «ευαγείς πρόνοιες» εφαρμόζονται ήδη με τις ευλογίες των ΝΔ-ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ στα τουριστικά πλοία, όχι όμως και στα ακτοπλοϊκά, χάρη στους πολύχρονους αγώνες των ναυτεργατών.

Με το νέο νομοσχέδιο-λαιμητόμο, η κυβέρνηση της  Δεξιάς κλιμακώνει την επίθεση απέναντι στους εργαζόμενους, διαχωρίζοντάς τους  σε «όσους σχετίζονται με θέματα ασφαλείας» και στους «μη σχετιζόμενους με θέματα ασφαλείας». Οι τελευταίοι (πχ μάγειρες, καμαρότοι) μένουν εκτός οργανικής σύνθεσης, χωρίς κανένα εργασιακό δικαίωμα. Στο ίδιο μήκος κύματος, αποθρασυμένη η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ) απαιτεί «ως ώριμο φρούτο» από τον Πλακιωτάκη  χωρίς περιστροφές την πρόσληψη Ουκρανών ναυτικών για κατώτερο πλήρωμα.

Κατά τα λοιπά, παράλληλα με τη νομοθετική της πρωτοβουλία, η ΝΔ προανήγγειλε τη χορήγηση νέου μποναμά παχυλών επιδοτήσεων προς το αδηφάγο εφοπλιστικό κεφάλαιο. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Κατσαφάδο, «το οικονομικό επιτελείο είναι στη φάση της εξεύρεσης δημοσιονομικού χώρου για να στηρίξουμε την ελληνική ακτοπλοΐα». Είναι γνωστό πως οι εφοπλιστές, προσβλέποντας στο ανώτατο κέρδος, κινούνται με μπούσουλα τη συρρίκνωση του (μισθολογικού και μη) κόστους. Στα πλαίσια αυτά, χαρακτηρίζουν όλο και περισσότερες διαδρομές ως «άγονες γραμμές», αποδρομολογώντας πλοία ή και ακυρώνοντας δρομολόγια, με έπαθλο τις γαλαντόμες κρατικές επιχορηγήσεις, εγκαταλείποντας τα νησιά στην απομόνωση και καταδικάζοντας τους ναυτεργάτες στη φτώχεια και την ανεργία. Αξίζει να σημειωθεί πως αφενός με πρόσχημα τις άγονες γραμμές, την πανδημία κτλ το εφοπλιστικό κεφάλαιο έχει προικοδοτηθεί με περισσότερα από 300 εκ ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια, διεκδικώντας προκλητικά από τους «άριστους» του Μητσοτάκη και άλλα 3 δισ. από το περιβόητο Ταμείο Ανάκαμψης! Αφετέρου, η άρση του καμποτάζ από το 2002 έφερε αύξηση στα εισιτήρια κατά 500%, ενώ ήδη από τον περασμένο Αύγουστο οι τιμές έχουν απογειωθεί (τέσσερις φορές) έως και 50%, με αποτέλεσμα μια τετραμελής οικογένεια να ξοδεύει έναν και δύο μισθούς για ένα ταξίδι με επιστροφή …στο κατάστρωμα (με τα διαθέσιμα υπέργηρα σαπάκια-πλωτά φέρετρα που κοσμούν τους ακτοπλοϊκούς στόλους). Οι πλοιοκτήτες επικαλούνται χυδαία για το φετινό τσουνάμι αυξήσεων …την ακρίβεια στα καύσιμα, όταν είναι αδιαμφισβήτητο πως -μεταξύ των λοιπών προνομίων που απολαμβάνουν- συμπεριλαμβάνεται και το αφορολόγητο πετρέλαιο.

ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ υπερψήφισαν το εκτρωματικό νομοσχέδιο πλειοδοτώντας εκ δεξιών της κυβέρνησης. Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Σαντορινιός, εγκάλεσε τη ΝΔ με το εξωφρενικό επιχείρημα «δεν έχετε ικανοποιήσει κανένα από τα αιτήματα των εφοπλιστών… Πώς περιμένετε να μην αυξήσουν τα εισιτήρια οι ακτοπλοϊκές εταιρείες»; Παρόμοια και η «εποικοδομητική κριτική» του ΚΙΝΑΛ, με την κοινοβουλευτική εκπρόσωπο Γιαννακοπούλου να ζητά ταχύτερα «την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυτιλίας».