Ο Πειραιάς δεν είναι το πρώτο λιμάνι, στο οποίο έχει ριζώσει κινεζική κρατική εταιρεία, ωστόσο, το ξεπούλημα του Πειραιά αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση, όπου μία χώρα έχει παραχωρήσει τον έλεγχο ολόκληρης της Λιμενικής Αρχής (Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς) σε ξένο επενδυτή, και όχι μόνο των terminal. Η αρχή έγινε το 2008 όταν παραχωρήθηκαν τα ΣΕΜΠΟ από την κυβέρνηση Καραμανλή, το 2016 ο ΣΥΡΙΖΑ παραχωρεί το 51% του ελέγχου στην COSCO με προαίρεση το 2021 να παραχωρηθεί και άλλο 16% .

Έτσι προχωρούν σε σχέδιο ύψους 500 εκ. ευρώ, αυτό το «μεγαλεπήβολο» επενδυτικό σχέδιο θα στηριχθεί τελικά από ευρωπαϊκά κονδύλια. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ήδη έχει χρηματοδοτήσει τον ΟΛΠ με 170 εκατ. ευρώ με συνέπεια η συμφωνία παραχώρησης να χρηματοδοτεί την COSCO με φθηνό ευρώ. Άλλο ζήτημα είναι ότι η διοίκηση του ΟΛΠ προβάλλει την επένδυση των 136 εκατομμυρίων για τις προβλήτες κρουαζιέρας, αλλά αποκρύπτει ότι το 95% των κεφαλαίων είναι χρήματα του ΕΣΠΑ και μόλις το 5% ίδια κεφάλαια.

Και όσο η νεοποικιοκρατική επένδυση προχωράει, τόσο ανοίγει η όρεξη των Κινέζων ιμπεριαλιστών, απαιτώντας την δημιουργία και τετάρτης προβλήτας στη θέση του Tερματικού Αυτοκινήτων και μεταφοράς στην Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος. Κλείνοντας 500 ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις και μαζί με τις δορυφορικές ξεπερνούν τις 2.000. Βγάζοντας στην ανεργία πολλές χιλιάδες εργαζόμενους, από την άλλη μεριά παίρνει άδεια από το ΣτΕ για τη δημιουργία Ναυπηγείου MEGA YAGHT που δεν προβλέπεται από την αρχική συμφωνία παραχώρησης. Προχωράει στην καταπάτηση δημοσίας έκτασης στο Σχιστό για την δημιουργία αποθηκευτικού χώρου για Κοντέινερ, και θέλει να φτιάξει μια υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέσει τα ΣΕΜΠΟ με τον αποθηκευτικό χώρο, χωρίς να ενδιαφέρεται για τους κατοίκους της περιοχής Περάματος Σαλαμίνας και την εύκολη μετακίνησή τους.

Οι εργαζόμενοι πια στον ΟΛΠ μετρούνται σε λίγες δεκάδες, οι άλλοι εργαζόμενοι ανήκουν σε Υπεργολάβους. Αν και υπάρχει Σωματείο των εργαζομένων που ζουν ένα εργασιακό Μεσαίωνα, έχει κτυπηθεί αλύπητα από την COSCO και τους εγκαθέτους.

Αλλά η κατάσταση και στην Πειραϊκή ίσως είναι η χειρότερη. Οι εργασίες για την κατασκευή προβλήτας κρουαζιέρας (Σχέδιο Ανωμερίτη), γίνονται χωρίς να έχουν λάβει έγκριση οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου. Κάτι που θα το βρούμε μπροστά μας όχι μόνο οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά αλλά και της Αττικής, χωρίς καμία κυβέρνηση να έχει ενεργοποιήσει το ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) βλέποντας την καταστροφή της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Αξίζει να σημειωθεί και η καταγγελία που έγινε στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, εξαιτίας του διορισμού από την COSCO του ίδιου προσώπου στη θέση του διευθύνοντος συμβούλου, τόσο στην εισηγμένη εταιρεία ΟΛΠ, όσο και στην 100% θυγατρική Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ) ΑΕ. Επίσης παρά τα προβλήματα που σημειώθηκαν κατά την πανδημία, η εταιρεία ούτε καν διανοήθηκε να μειώσει τα τέλη ελλιμενισμού των σκαφών, οπότε παρέμειναν ακριβά για τις μεταφορές επιβατών και αγαθών από και προς τα νησιά.

Αλλά δεν είναι μόνο η COSCO, μην ξεχνάμε πως το 2016 η China State Grid Corporation απέκτησε το 24% του ΔΕΔΔΗΕ και την ίδια χρονιά, η Shenhua Renewables απέκτησε το 75% από τα τέσσερα αιολικά πάρκα του Ομίλου Κοπελούζου. Το 2018, η China Energy Investment Corporation ξεκίνησε συνεργασία με τον ίδιο τον Όμιλο Κοπελούζου για την ανάπτυξη αιολικών πάρκων, με στόχο την επέκταση σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Βλέποντας η COSCO την αντίδραση όλων, τοπικών φορέων και κατοίκων άρχισε τη δημιουργία ενός Κινεζικου γκέτο που δεν θα μπορεί να το ελέγχει κανείς.

Δημιουργώντας τεράστια προβλήματα προχώρησε στην ανάπτυξη μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας ελέγχου της ροής των φορτίων, που καταγράφει τα πάντα για όλες τις εταιρείες από την εκφόρτωση στο λιμάνι, τον εκτελωνισμό των προϊόντων μέχρι την πορεία παράδοσής τους ως τα ράφια των καταστημάτων, αντικαθιστώντας το Ελληνικό κράτος. Μικρές, μικρομεσαίες, μεγάλες και πολυεθνικές εταιρείες βρέθηκαν στην δυσάρεστη θέση να επιλέξουν μεταξύ της αποδοχής του ρόλου της COSCO ως «Big Brother» (κατά τους τοπικούς φορείς, «ηλεκτρονικού νταβατζή») των ναυτιλιακών, εμπορικών και εισαγωγικών συναλλαγών τους ή την απομόνωσή τους από τον ΟΛΠ και τελικά την εκδίωξή τους από το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι.

★★★

Και έτσι φθάσαμε αισίως στο 2021, που οι Κινέζοι να ζητούν από την Ελλάδα το 16% του ΟΛΠ, και το καταφέρνουν να κάνουν επέκταση της σύμβασης και να πάρουν και το πολυπόθητο 16%, χωρίς να έχουν παρουσιάσει πρόοδο στα έργα του πρώτου πενταετούς, που υπολογίζεται γύρω στο 20 με 30% να έχουν προχωρήσει και ρίχνοντας γι’ αυτό τις ευθύνες στην ελληνική γραφειοκρατία.

Η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε στη Βουλή, την εβδομάδα αυτή, νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας με το οποίο έρχεται να συμπληρώσει τη σύμβαση που είχε υπογράψει το 2016 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Η συμπληρωματική σύμβαση ακολουθεί τη μεταβίβαση του 16% των μετοχών του ΟΛΠ στην COSCO, που έγινε στις 19 Σεπτέμβρη. Η κυβέρνηση της ΝΔ υλοποιεί τη δεύτερη μεταβίβαση μετοχών ενώ με τη συμπληρωματική σύμβαση, διευκολύνει την COSCO, ουσιαστικά, να απαλλαγεί από συμβατικές της υποχρεώσεις για επενδύσεις που τις θεωρεί βαρίδια. Επιπλέον, της δίνει το δικαίωμα να κατασκευάσει και τέταρτη προβλήτα για κρουαζιερόπλοια και κατ’ επιλογή της να καταστρέψει αρχαιολογικούς χώρους.

Ενάντια σε αυτή την επαίσχυντη συμπληρωματική Σύμβαση και την επέκταση της κατοχής του λιμανιού έχουν στραφεί κάτοικοι, Δήμοι, Σωματεία και άλλοι φορείς. Ο δήμος Κερατσινίου-Δραπετσώνας προχωρά σε δικαστικές ενέρ­γειες, ο Δήμος Περάματος έβγαλε ανα­κοί­νωση που ζήτησε απόσυρση της σύμβασης παραχώρησης ελληνικού δημοσίου – ΟΛΠ στη COSCO.

Ωστόσο, το αν θα επιβληθούν τα σχέδια του κινεζικού ομίλου εξαρτάται από τις κινητοποιήσεις του λαού.