να απεργιακό τσουνάμι κατακλύζει μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες αυτό το καλοκαίρι. Συνδικάτα αερομεταφορών, σιδηροδρόμων, τηλεπικοινωνιών, αγροτών, ταξί κ.ά. προκηρύσσουν μαζικές απεργιακές κινητοποιήσεις που περνούν στα ψιλά, αν δεν μένουν στα αζήτητα. Ακολουθεί μια συνοπτική παρουσίαση:

Βρετανία

Οι περίπου 40.000 εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους, που στα τέλη Ιουνίου προχώρησαν στη μεγαλύτερη απεργιακή κινητοποίησή τους τα τελευταία 30 χρόνια ζητώντας αυξήσεις και βελτίωση των συνθηκών εργασίας, ανακοίνωσαν νέα απεργία, για τις 27 Ιουλίου, ανέφερε το συνδικάτο RMT.

Το συνδικάτο κατήγγειλε ως «φαιδρή» την πρόταση που έκανε η Network Rail, που διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο, για αυξήσεις ύψους 4% φέτος και 4% υπό προϋποθέσεις για το 2023, σε μια περίοδο που ο πληθωρισμός αναμένεται ότι θα ξεπεράσει το 11% μέχρι τα τέλη του έτους.

Σύμφωνα με το συνδικάτο, δεν έχει γίνει καμία πρόταση, ούτε έχουν δοθεί εγγυήσεις από καμία από τις δεκάδες ιδιωτικές εταιρείες που χρησιμοποιούν το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Στο χορό των απεργιακών κινητοποιήσεων μπαίνει και η τηλεπικοινωνιακή BT Group, η οποία πραγματοποιεί την πρώτη εθνική κινητοποίηση σε τηλεπικοινωνιακή εταιρεία εδώ και 35 χρόνια. Συγκεκριμένα, οι εργαζόμενοι τεχνικοί του τηλεπικοινωνιακού κολοσσού, όπως και οι εργαζόμενοι σε όλα τα call center της εταιρείας, ήτοι συνολικά πάνω από 40.000 υπάλληλοι θα «κατέβουν» σε δύο 24ωρες απεργίες στις 29 Ιουλίου και την 1η Αυγούστου.

Το συνδικάτο του CWU (Communication Workers Union), που αντιπροσωπεύει περίπου τους μισούς από τους συνολικά 100.000 εργαζομένους της BT, βρισκόταν σε διαπραγματεύσεις με τη διοίκηση ζητώντας αυξήσεις που θα ανταποκρίνονται στην εκτίναξη του κόστους ζωής, αλλά δεν κατέληξαν σε συμφωνία.

Για το δημοσιονομικό έτος που ολοκληρώθηκε στα τέλη Μαρτίου, η BT κατέγραψε κέρδη ύψους περίπου 2 δισ. στερλίνες, με αποτέλεσμα στους μετόχους να διατεθούν μερίσματα συνολικού ύψους 700 εκατ. στερλίνες.

Απεργιακές κινητοποιήσεις ετοιμάζουν και τα εθνικά ταχυδρομεία. Το συνδικάτο CRW που εκπροσωπεί περίπου 115.000 εργαζομένους ανακοίνωσε την έναρξη διαδικασίας, βάσει της οποίας τα μέλη του θα κληθούν να αποφασίσουν για την έναρξη μεγάλων κινητοποιήσεων μέσα στο καλοκαίρι, με το αίτημα των αυξήσεων στους μισθούς τους.

Η διοίκηση του Royal Mail προτείνει μια αύξηση των μισθών κατά 2% που οι εργαζόμενοι απορρίπτουν ως αστεία, δεδομένης της εκτίναξης του κόστους ζωής. Το συνδικάτο ζητά αύξηση άνω του 5,5%.

Ιταλία

Μετά τη γενική στάση στις 5 και 6 Ιουλίου για διαμαρτυρία κατά του άρθρου 10 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου για τον ανταγωνισμό στη Βουλή, την Τρίτη 12 και την Τετάρτη 13 Ιουλίου έγινε νέα κινητοποίηση των λευκών ταξί, που αφορούσε το Μιλάνο, το Τορίνο, τη Νάπολη και ιδιαίτερα τη Ρώμη, όπου οι οδηγοί ταξί είχαν καταλάβει τη via del Corso. Τα συνδικάτα των ταξί προχώρησαν σε νέα απεργία στις 20 και 21 Ιουλίου.

Στο στόχαστρο βρίσκεται η Uber, η οποία στα τέλη Μαΐου υπέγραψε συμφωνία με την IT Taxi, τη μεγαλύτερη εταιρεία κρατήσεων στη χώρα, κι έτσι επέστρεψε στην ιταλική αγορά μετά από χρόνια σφοδρής αντιπαράθεσης με τους οδηγούς ταξί.

Ολλανδία

Εδώ και βδομάδες οι αγρότες διαμαρτύρονται για τους σχεδιαζόμενους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Η ολλανδική κυβέρνηση κατέθεσε σχέδιο, σύμφωνα με το οποίο μέχρι το 2030 θα πρέπει να περιοριστούν οι εκπομπές κατά μέσο όρο κατά 50% και σε περιοχές Natura κατά 70%. Σύμφωνα με την ίδια το 30% των κτηνοτροφικών μονάδων απειλείται με λουκέτο.

Εκτιμάται ότι η οργή των αγροτών είναι ενδεικτική για τη δυσφορία μεγάλης μερίδας πολιτών.

Στους δρόμους μαύρα, πυκνά σύννεφα καπνού από φλεγόμενες μπάλες άχυρου. Μεγάλα πανό γράφουν: «Ο πόλεμος ξεκίνησε». Τρακτέρ αποκλείουν αυτοκινητόδρομους και μεγάλες αποθήκες σουπερμάρκετ. Για προάγγελους εμφυλίου κάνει λόγο ο επικεφαλής του συγκυβερνώντος κόμματος.

Γερμανοί αγρότες καλούν σε αλληλεγγύη για τους ολλανδούς συναδέλφους τους και κρεμούν μεγάλα πανό με συνθήματα στις γέφυρες των αυτοκινητοδρόμων. Στις αρχές Ιουλίου, ολλανδοί ψαράδες απέκλεισαν με τα αλιευτικά τους αρκετά λιμάνια σε ένδειξη συμπαράστασης στους αγρότες, με αποτέλεσμα να προκληθούν μεγάλες καθυστερήσεις στα δρομολόγια επιβατικών και εμπορικών πλοίων.

Μεγάλη απεργία παρέλυσε τα τραίνα στη Γαλλία, που ακολούθησε τις απεργιακές κινητοποιήσεις στα αεροδρόμια και στην ενέργεια, με αιτήματα για αύξηση μισθών αλλά και για αποφασιστική μείωση των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος και φυσικού αερίου, μείωση του ΦΠΑ στην ενέργεια κ.ά.
Εργαζόμενοι στις αερομεταφορές συνεχίζουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις σε μια σειρά από εταιρείες («Ryanair», «SAS», «Easy Jet», «British Airways» κ.ά.), σε Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία.

Σημαντικό και αισιόδοξο γεγονός αποτελούν οι απεργιακές κινητοποιήσεις μεταναστών οικοδόμων από την Πολωνία και τη Ρουμανία, που δουλεύουν με πολύ κατώτερα μεροκάματα, στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της Δανίας, τη γέφυρα που θα την ενώνει με τη Γερμανία.

Στη Γερμανία οι εργαζόμενοι στα πανεπιστημιακά νοσοκομεία, στη Βόρεια Ρηνανία-Βεστφαλία, εξήγγειλαν νέα απεργία, ζητώντας προσλήψεις, προκειμένου να μπορούν να καταβάλλονται τα ρεπό του προσωπικού, που εξαιτίας και της πανδημίας φτάνει στα όρια της εξάντλησης.

Στη Νορβηγία, που είναι ο δεύτερος -μετά τη Ρωσία- μεγαλύτερος ενεργειακός προμηθευτής της Ευρώπης, έγινε επέμβαση της κυβέρνησης για τον τερματισμό της απεργίας στην ενέργεια στις υπεράκτιες γεωτρήσεις πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Στην Πορτογαλία, οι εργαζόμενοι στην Υγεία προχώρησαν σε απεργία, διεκδικώντας αυξήσεις στους μισθούς αλλά και υπερασπίζοντας το δικαίωμα στις συλλογικές διαπραγματεύσεις.

Μικρότεροι ή μεγαλύτεροι απεργιακοί αγώνες γίνονται όμως και σε άλλες χώρες και το ζητούμενο είναι η συνέχιση, η οργάνωση, ο συντονισμός και η κλιμάκωση του αγώνα, που θέτει τεράστια ζητήματα για την σχετική απουσία -και συνεπώς την ανάγκη ανασυγκρότησης και πολιτικής παρέμβασης- του αριστερού και κομμουνιστικού κινήματος στη «γηραιά ήπειρο» και όχι μόνον.