Περίπου 9.000 απολύσεις σχεδιάζει η ιαπωνική Nissan, ακολουθώντας το παράδειγμα και άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών παγκοσμίως, με τον κλάδο να έχει μπει για τα καλά σε περίοδο κρίσης που φορτώνεται για άλλη μία φορά στην πλάτη των εργαζομένων.

Συγκεκριμένα, η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ιαπωνίας ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την παγκόσμια παραγωγική της ικανότητα κατά 20% και θα περικόψει το κόστος κατά 2,6 δισ. δολάρια, υποβαθμίζοντας τις προβλέψεις για τα κέρδη του έτους για δεύτερη φορά φέτος και μάλιστα κατά 70%.

Στο ίδιο πλαίσιο, η Nissan μείωσε επίσης την πρόβλεψή της για την ετήσια παραγωγή φέτος στα 3,2 εκατ. αυτοκίνητα, από 3,45 εκατ. που ήταν η προηγούμενη πρόβλεψη. Η κρίση στον ιαπωνικό κολοσσό ήρθε καθώς απέτυχε να αντιμετωπίσει την επιβράδυνση των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία βοήθησε τους ανταγωνιστές Toyota και Honda. Τα προβλήματα της Nissan σηματοδοτούν περαιτέρω πίεση στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, με τις περισσότερες εταιρίες να αναφέρουν μείωση των κερδών τους λόγω του σκληρού ανταγωνισμού από τους Κινέζους παραγωγούς ηλεκτρικών οχημάτων.

Οι περικοπές θέσεων εργασίας αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 7% του εργατικού δυναμικού της Nissan, το οποίο αριθμούσε 133.580 άτομα στο τέλος του προηγούμενου οικονομικού έτους. Για το τρίμηνο Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, ανακοίνωσε καθαρή ζημία 9,3 δισ. γεν από κέρδη 190,7 δισ. γεν ένα χρόνο νωρίτερα, ενώ τα έσοδα μειώθηκαν κατά 5% στα 2,99 δισ. γεν. Η υποβάθμιση των κερδών της ήταν η δεύτερη διαδοχική του οικονομικού έτους, αφού μείωσε την πρόβλεψή της για το σύνολο του έτους κατά την ανακοίνωση των κερδών του πρώτου τριμήνου.

Ο διευθύνων σύμβουλος της Nissan δήλωσε ότι η εταιρία χρειάζεται να εστιάσει περισσότερο στις συμμαχίες με τη Honda και τη Mitsubishi για να σταθεροποιηθεί και να οικοδομήσει ανταγωνιστικότητα. Ο όμιλος σχεδιάζει να λανσάρει νέα ηλεκτρικά οχήματα στην Κίνα και plug-in υβριδικά στις ΗΠΑ.

Ήδη, όπως έχει γράψει σε προηγούμενο φύλλο ο «Λ.Δ», η Volkswagen ανακοίνωσε στους εργαζομένους της ότι σχεδιάζει να κλείσει αρκετά εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην 87χρονη ιστορία της, ενώ σύννεφα μαζεύονται και πάνω από τη Stellantis, ιδιοκτήτρια των Peugeot, Fiat και Jeep.

Ουσιαστικά βρισκόμαστε θεατές μπροστά στο ίδιο έργο, καθώς για μία ακόμα φορά οι κολοσσοί -εν προκειμένω της αυτοκινητοβιομηχανίας- φορτώνουν την κρίση που διέρχονται, εν μέσω ολοένα και πιο οξυμμένων ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών στην πλάτη των εργαζομένων.

Μπορεί να ανασύρουν από το «οπλοστάσιό» τους διάφορους όρους και έννοιες, όπως «αύξηση της ανταγωνιστικότητας», «δράσεις ανάκαμψης», «ανθεκτικότητα», «αποδοτικότητα», «αναδιάρθρωση» κλπ, προκειμένου να προαναγγείλουν απολύσεις και περικοπές, όμως ουσιαστικός στόχος είναι ένας: Να περισώσουν τα κέρδη τους.