Με έπαρση και αλαζονεία εμφανίστηκε ο Μητσοτάκης στη Βουλή μπροστά σε μία αντιπολίτευση που κυριολεκτικά σύρθηκε στις ίδιες κατευθυντήριες γραμμές της Δεξιάς, για να ανακοινώσει για λογαριασμό της ντόπιας ολιγαρχίας και των ξένων ιμπεριαλιστών προστατών του, τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησής του. Με πομπώδεις εκφράσεις περί «πολυδιάστατου εκσυγχρονισμού», περί του «εθνικού στόχου της γενιάς μας» και περί «μεγάλων αλλαγών», προσδιόρισε την επερχόμενη καταιγίδα των πέντε πυλώνων της τετραετίας (αναπτυξιακό, εκσυγχρονιστικό, ψηφιακό, δίκαιο και εθνικό) και επιχείρησε να προετοιμάσει την κοινωνία για την επερχόμενη αντιλαϊκή καταιγίδα που θα σαρώσει τα λαϊκά συμφέροντα. Έχοντας στο πλευρό του τη συντριπτική πλειοψηφία των ΜΜΕ, προσπάθησε να περάσει στη συνείδηση του λαού τη «νέα εποχή όλων των Ελλήνων» στην πολιτική ζωή και οικονομία, χωρίς την «επάρατη» απλή αναλογική, χωρίς «αριστερό λαϊκισμό», χωρίς παρεκκλίσεις από τις επιταγές της ΕΕ, των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ, χωρίς αμφισβητήσεις, για μία «καλύτερη ζωή» που θα φέρουν οι «μεγάλες επενδύσεις» του ντόπιου και ξένου κεφαλαίου.

Με γνώμονα την αυτοδυναμία της Δεξιάς, προχώρησε σε μία πρωτοφανή επίθεση, δείχνοντας φανερά τις αντιδραστικές προθέσεις του και την πληθώρα των νομοθετικών επεμβάσεων που θα προστεθούν στους πάνω από 400 αντιλαϊκούς νόμους της προηγούμενης θητείας του.
Αγιοποίησε το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (περίπου 65 ν/σχέδια) που επανέρχεται στα κράτη-μέλη και προβλέπει μεγάλες περικοπές σε κοινωνικές και άλλες λαϊκές δαπάνες, εξαιτίας του γνωστού συνδυασμού δημοσίου ελλείμματος (όχι πάνω από 3% του ΑΕΠ) και δημόσιου χρέους (όχι πάνω από 80% του ΑΕΠ). Τα «ματωμένα πρωτογενή πλεονάσματα», που επιστρέφουν, εκτιμώνται σε περίπου 4δισ. € και θα φορτωθούν και πάλι πάνω στα γνωστά υποζύγια. Επικαλούμενος μάλιστα το εκλογικό του ποσοστό τού 40,46% ο Μητσοτάκης, δήλωσε ότι: «τις μεγάλες ιστορικές τομές μπορούν να τις πραγματοποιούν μόνο οι μεγάλες συναινέσεις και, τελικά, οι ευρύχωρες κοινωνικές συμμαχίες…», αφήνοντας να εννοηθεί η εφαρμογή προς το λαό της γνωστής παροιμίας τού «σφάξε με αγά μου ν’ αγιάσω!».

Εξάλλου πολύ βάρος έριξε στην ανάκτηση της «επενδυτικής βαθμίδας», η οποία αποτελεί μία γνωστή πρακτική έντασης της εκμετάλλευσης μέσω του «επενδυτικού κλίματος» με αιχμή την «πράσινη και ψηφιακή ανάπτυξη», το οποίο διαμορφώνει μία σειρά επιδοτήσεων και προνομίων για το ληστρικό ντόπιο και ξένο «επενδυτικό κεφάλαιο», συνοδευόμενο από νέα εργοδοτική ασυδοσία. Οι εργαζόμενοι θα αντιληφθούν πολύ γρήγορα το τι σημαίνει «επενδυτική βαθμίδα», από την εργοδοτική συμπεριφορά που απαιτεί τα πάντα στο βωμό της ασύλληπτης κερδοσκοπίας. Η «Μανωλάδα» επιβεβαιώνεται πανηγυρικά και στον τομέα του τουρισμού.
Η επισήμανση Μητσοτάκη ότι «το αργότερο μέχρι το 2030, το 80% της ηλεκτρικής ενέργειας θα παράγεται από ΑΠΕ», καθιστά πρόδηλες τις ήδη καταστροφικές συνέπειες των ανεμογεννητριών της «πράσινης ανάπτυξης» σε υγεία, πανίδα, χλωρίδα, βοσκούσα κτηνοτροφία, αποψίλωση εδάφους, μόλυνση υπεδάφους, καταπατήσεις κλπ, χωρίς να λογαριάσουμε τη λαϊκή επιβάρυνση στο ηλεκτρικό ρεύμα, εξαιτίας της ηλεκτροκίνησης. Το ότι οι ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά, ανεμογεννήτριες, ηλεκτροκίνηση κ.ά.) επιδοτούνται με υψηλά ποσοστά από την ΕΕ, ενδέχεται να καταστήσει τη χώρα σε αποθήκη σιδερικών, όταν αποδειχθεί αργά ή γρήγορα, το οικονομικό φιάσκο -όπως και τόσα άλλα- της «πράσινης ανάπτυξης» της ΕΕ.

Ιδιαίτερη αναφορά επιφύλαξε ο Μητσοτάκης στις επερχόμενες εκταμιεύσεις του δανείου των περίπου 50 δισ. του «Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας» -του νέου Μνημονίου όπως το ονόμασε- και των περίπου 20 δισ. € του ΕΣΠΑ που θα κατανεμηθούν στα 308 μεγάλα έργα που ετοιμάζει η ντόπια και ξένη ολιγαρχία, αποκλειομένων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Από την πλευρά της, η μεγαλοαστική τάξη και οι συμπράξεις της με τα ξένα μονοπώλια τρίβουν τα χέρια τους, αν και κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το τι μπορεί να συμβεί την επόμενη τετραετία, σε μία χώρα με ραγδαίες πολιτικές εναλλαγές και πολλαπλές και παντοειδείς κρίσεις. Το νέο Μνημόνιο με το αθροιστικό δάνειο των 50 δισ. € (17,8 δισ. επιχορηγήσεις+12,7 δισ. δάνεια+15,2 δισ. ίδια συμμετοχή, μέσω τραπεζών, +3,6 δισ. νέα έκτακτη επιχορήγηση) κουβαλά μαζί του 79 νέα προαπαιτούμενα, 120 «μεταρρυθμίσεις», και 959 συνολικά «επιχειρησιακές δράσεις» το κόστος των οποίων θα καταγράφεται στους επόμενους Προϋπολογισμούς και θα βαρύνει, ως συνήθως, τα εργατολαϊκά νοικοκυριά.

Η υπόσχεση Μητσοτάκη για παροχή «αναπτυξιακού μερίσματος», λόγω της ανάπτυξης του Τουρισμού, αποτελεί ανέκδοτο, αφού πέραν του ότι επικρατούν συνθήκες γαλέρας για τους εργαζόμενους του κλάδου, γίνεται όλο και πιο απαγορευτικός για τους Έλληνες ιθαγενείς αλλά και πολλούς εργαζόμενους των χωρών της Ευρώπης, εξαιτίας των πενιχρών αποδοχών τους, των πανάκριβων ναύλων, των υψηλών τιμών διαμονής και εστίασης και των ελάχιστων ελεύθερων χώρων στις παραλίες και πάνω απ’ όλα της ασύλληπτης ασυδοσίας της ολιγαρχίας και των ξένων μονοπωλίων του τουρισμού που ελέγχουν απόλυτα τους τουριστικούς προορισμούς, τη διαμονή, την εστίαση, τα αξιοθέατα, τις παραδοσιακές αγορές κλπ.

Τέλος, έγινε και πρωθυπουργική αναφορά στα εθνικά θέματα και ιδίως στους ισχυρούς δεσμούς με τις ΗΠΑ και το ΝΑΤΟ, επισημαίνοντας πως «δεν θα γυρίσουμε την πλάτη στην Ιστορία αν έχουμε την ευκαιρία να τη διαμορφώσουμε», προσβλέποντας σε κέρδη από μία μεγαλύτερη εμπλοκή της χώρας μας στον πόλεμο της Ουκρανίας με βάση την «Στρατηγική Συμφωνία Ελλάδας-ΗΠΑ» και την «Ελληνοαμερικανική Συμφωνία για τις Βάσεις». Υπολογίζεται ότι φέτος η Ελλάδα θα δαπανήσει 6,7 δισ. € για ΝΑΤΟικές «αμυντικές» δαπάνες, ίσες με το 3,01% του ΑΕΠ!

Στη συνάντηση των Μητσοτάκη-Ερντογάν, στο πλαίσιο της Συνόδου Κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βίλνιους της Λιθουανίας, επιχειρήθηκε δήθεν η εξομάλυνση των ελληνοτουρκικών σχέσεων, η «στροφή στην εξωτερική πολιτική της Τουρκίας» κατά τον Μητσοτάκη. Όμως Aμερικάνοι και Ευρωπαίοι καλλιεργούν έναν σκόπιμο εφησυχασμό, προκειμένου να επιτευχθεί τόσο η ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ, αλλά και η σταθεροποίηση της ίδιας της Τουρκίας μέσα στη Συμμαχία. Το ΝΑΤΟικό πλαίσιο της συνάντησης σηματοδοτεί ένα ακόμα βήμα για ευρωατλαντικές διευθετήσεις σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, με αμφισβήτηση των ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων. Ο Ερντογάν, με τις δηλώσεις του για τη Δυτική Θράκη και την κριτική για τα εξοπλιστικά προγράμματα της ΝΔ, συνεχίζει να αμφισβητεί τα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας μας, έχοντας πάντα στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις της «γαλάζιας πατρίδας» που αφορούν τη διχοτόμηση του Αιγαίου και όχι μόνο. Κάτω από αυτό το πρίσμα, οι δηλώσεις Μητσοτάκη στο ΣΚΑΪ για «ΝΑΤΟικά νησιά» και «θαλάσσιες ζώνες», και ακόμη περισσότερο για «υποχωρήσεις» πριν καν ξεκινήσουν διαπραγματεύσεις, άφησαν ανοιχτό το ενδεχόμενο της διεύρυνσης των διαπραγματεύσεων προς τις τουρκικές απαιτήσεις, προκειμένου να επέλθει συμφωνία που θα επικυρωθεί στη Χάγη.

Η «ιστορική ευκαιρία» λύσης του Κυπριακού, αναφέρεται τη στιγμή που η διχοτόμηση βρίσκεται ήδη στο τελικό στάδιο.
Το σύνολο των προαναφερθέντων ζητημάτων, υπαγορεύεται από τα ξένα ιμπεριαλιστικά κέντρα, δηλαδή από την ευρύτερη αποδοχή των Κανόνων της ΕΕ, την μεγαλύτερη ταύτιση με τις αμερικανοΝΑΤΟικές επιδιώξεις και την υπογραφή νέου Μνημονίου με αντιλαϊκά προαπαιτούμενα και «μεταρρυθμίσεις». Μαζί με την «επενδυτική βαθμίδα» που αποτελεί καταλύτη στην αχαλίνωτη εκμετάλλευση του μεγάλου κεφαλαίου, παράλληλα βαθαίνει και η εξάρτηση της χώρας, μετατρέποντάς την σε πολιτική, οικονομική και στρατιωτική νεοαποικία του ιμπεριαλισμού. Τα κόμματα της αντιπολίτευσης με διαφορετική φρασεολογία, ωστόσο, συμφωνούν με όλα τα παραπάνω.

***

Όμως το «Εθνικό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2027» και το πρωθυπουργικό καλάθι περιλάμβανε -με τη γνωστή παραπλανητική τακτική, κατά την οποία πετιούνται κάποιες υποσχέσεις και κάποια ψίχουλα, που θα δοθούν από την κυβέρνηση και όχι μέσα από συλλογικές Συμβάσεις- στο τέλος της τετραετίας, εάν και εφόσον η ανάπτυξη από «ιδιωτικές επενδύσεις» ξεπεράσει το 3% του ΑΕΠ. Πρόκειται για το Ν/σ του ΥΕΟ&Ο που περιλαμβάνει μέτρα ενίσχυσης του εισοδήματος των πολιτών (δημόσιοι υπάλληλοι, προσλήψεις στο ΕΣΥ, market pass, youth pass, στέγη νεολαίων, υπό όρους μείωση ΕΝΦΙΑ, αύξηση αφορολόγητου, συνταξιούχοι, ευάλωτοι κλπ) της τάξης των 4,4 δισ. € και καλύπτουν το σύνολο της τετραετίας. Στο μεταξύ η καλπάζουσα ακρίβεια εκμηδενίζει όχι μόνο αυτά τα κυβερνητικά φιλοδωρήματα, αλλά έρχεται να προσθέσει και μία τεράστια αλυσίδα φόρων, «μεταρρυθμίσεων», προαπαιτούμενων, κοινωνικών περικοπών, συνεχούς υποβάθμισης των εργασιακών σχέσεων κ.ά., που σηματοδοτούν ένα βίο-αβίωτο για το σύνολο των εργαζομένων.
Την ίδια στιγμή, διαγράφονται τα χρέη των μεγαλοοφειλετών στην εφορία, ως «ανεπίδεκτα είσπραξης»!

Η «άμεση προτεραιότητα» του Μητσοτάκη για το αίσχος του ΕΚΑΒ και γενικότερα του ΕΣΥ, προβλέπει 10.000 προσλήψεις στην Υγεία, οι οποίες θα γίνουν στη μνημονιακή βάση «μία πρόσληψη για μία αποχώρηση», και κατά συνέπεια τα κενά θα μεγαλώνουν συνεχώς, μαζί με τις πρωθυπουργικές ψευδολογίες. Σημειώνουμε πως η διαβόητη «άμεση προτεραιότητα» του ΕΚΑΒ, θα γίνει με τη διάθεση προσωπικού από τις Ένοπλες Δυνάμεις, την Πυροσβεστική, τους Δήμους, χωρίς την παραμικρή αναφορά για προσλήψεις εξειδικευμένων διασωστών-οδηγών. Η απαξίωση του ΕΚΑΒ και φυσικά και του ΕΣΥ είναι εμφανής!

Και, βέβαια, οι ανακοινώσεις για τη νεολαία, (με τα εφάπαξ pass της κοροϊδίας και τη δήθεν απόκτηση στέγης, με τα «ταξίματα» για «προγράμματα κατάρτισης και διεθνούς πιστοποίησης 100.000 εργαζομένων και ανέργων σε ειδικότητες υψηλής ζήτησης της πληροφορικής και της τεχνολογίας», ως «διαβατήριο για τις επιχειρήσεις αυτού του χώρου»), γίνονται την ώρα που η χώρα μας αναδεικνύεται «πρωταθλήτρια» με ποσοστό της τάξης του 29,7% στην ανεργία των νέων κάτω των 25 ετών (Eurostat 2023).
Εξάλλου, η πολυδιαφημισμένη αναφορά στη «μείωση» του τέλους επιτηδεύματος, αρχής γενομένης από το 2026, προϋποθέτει την υποχρεωτική εγγραφή των επαγγελματιών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του «myDATA» με στόχο την άμεση δυνατότητα ηλεκτρονικών ελέγχων και ψηφιακής φορολογίας, ενώ η δήθεν μείωση των εργοδοτικών εισφορών (που ήδη είχαν μειωθεί κατά 4,4%) κατά ακόμα μία μονάδα, επιβαρύνει τα Ασφαλιστικά Ταμεία.

Από κοντά και η ανεπαίσθητη μείωση του ΕΝΦΙΑ που περνά μέσα από την υποχρεωτική ασφάλιση των σπιτιών -σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες- και οι μειώσεις-κοροϊδία της φορολογίας των νοικοκυριών, οι οποίες είναι υπό την αίρεση των «δημοσιονομικών περιθωρίων»!

Η βαρύγδουπη ανακοίνωση της εξαίρεσης των ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ από την Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο), καθόλου δεν σημαίνει την παύση της εμπορευματοποίησης του νερού. Στο νόμο 5037/2023 για τον έλεγχο και εποπτεία των παρόχων υπηρεσιών νερού από τη νέα «ανεξάρτητη» Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, Αποβλήτων και Υδάτων, σε κανένα άρθρο του δεν αποκλείεται το ξεπούλημα των παραπάνω υπηρεσιών σε ξένα μονοπώλια.

Στους συνταξιούχους παραμένει σε ισχύ η «προσωπική διαφορά», αποκλείοντας κάθε ελπίδα για αύξηση στους «παλιούς» συνταξιούχους. Στο τέλος του χρόνου μαζί με τις νέες αυξήσεις του 3% (15-30 €), θα πεταχτούν και τα γνωστά ψίχουλα των 200-300 €, (δηλ. 0,55- 0,85 € τη μέρα) στους «παλιούς» συνταξιούχους.
Τέλος ενεργοποιείται το άρθρο 28 του Συντάγματος, (αφού παρακάμφθηκε το άρθρο 16) και αφού πρώτα έβαλε κάθε λογής κόφτες και εμπόδια στους υποψηφίους των Πανελλαδικών, που επιτρέπει τη σύναψη διακρατικών συμφωνιών με ιδιωτικά, ξένα ιδρύματα, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα ότι το κράτος θα αποσύρεται σταδιακά από την υποχρέωση χρηματοδότησης των δημόσιων ΑΕΙ, απαξιώνοντάς τα, ώς την τελική υποβάθμισή τους. Τα ιδιωτικά κολέγια, εκτός από την εξίσωσή τους με τα ελληνικά πανεπιστήμια, αποκτούν τώρα και συνταγματική νομιμότητα!

***

Από την άλλη πλευρά η αντιφατική στάση της φτωχοποιημένης κοινωνίας, που ναι μεν ψήφισε την ΝΔ, ωστόσο αποκαλύπτεται -από τις διάφορες δημοσκοπήσεις- ένας αντιευρωπαϊσμός και αντιαμερικανισμός, χωρίς να αποκτά τα ταξικά εκείνα στοιχεία που προσδιορίζουν το αγεφύρωτο ρήγμα με την άρχουσα τάξη και τους πολιτικούς της φορείς, που την παρακινούν να παλέψει σαν τάξη για τα δικά της διαμετρικά αντίθετα συμφέροντα. Τα ίδια τα αστικά κόμματα στο σύνολό τους, προσπαθούν να θολώσουν και να αμβλύνουν την ταξική διάσταση, κινούμενα τάχα κοντά στο λαό, αλλά για τα συμφέροντα της αστικής τάξης που εκπροσωπούν.

Οι θέσεις του ΚΚΕ, αλλά και άλλων ρεφορμιστικών δυνάμεων, αποπροσανατολίζουν το λαό, είτε με τις γνωστές πομπώδεις κοινοβουλευτικές αυταπάτες είτε με τα «μεταβατικά προγράμματα» αστικής διαχείρισης της καπιταλιστικής κρίσης. Απέναντι σ’ όλους αυτούς τους βαθιά λαθεμένους προσανατολισμούς, που εγκλωβίζουν τη λαϊκή πάλη σε ανώδυνα κανάλια για το σύστημα και αναπαράγουν την κρίση και τα αδιέξοδα δεκαετιών μέσα στο αριστερό και κομμουνιστικό κίνημα, μπορούν και πρέπει οι δυνάμεις του μ-λ κινήματος, όσο μικρές κι αν είναι, να αντιπαραθέσουν τη δική τους ανεξάρτητη πολιτική δράση. Να προβάλουν και να παλέψουν το δικό τους ιδεολογικοπολιτικό προσανατολισμό για τους βασικούς στόχους του λαϊκού, αριστερού και κομμουνιστικού κινήματος, σε μια προσπάθεια ευρύτερης αντιιμπεριαλιστικής συσπείρωσης και συνεργασίας. Μόνο έτσι μπορεί να ανοίξει μια ελπιδοφόρα προοπτική και να εκφράσει τις βαθύτερες ανάγκες και προσδοκίες χιλιάδων αγωνιστών, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο για τον αγώνα του λαού μας, για την πορεία του αριστερού και κομμουνιστικού κινήματος.