Με μεγάλη σπουδή προχωρεί η ηγεσία του Υπουργείου Υγείας στον αναλυτικό σχεδιασμό για την ψήφιση των νόμων που υλοποιούν τις προγραμματικές της δηλώσεις. Ολοκληρώθηκε στις 2/10 η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης στο Σχέδιο Νόμου, με 36 άρθρα, για «Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ). Ρυθμίσεις για τα προϊόντα καπνού και άλλες διατάξεις». Το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει:

  • Μέτρα για την προνοσοκομειακή και νοσοκομειακή φροντίδα.
  • Διεύρυνση των αρμοδιοτήτων του ΕΚΑΒ.
  • Μέτρα για τον έλεγχο της φαρμακευτικής δαπάνης.
  • Απομείωση της επιβάρυνσης από το clowback προς όφελος ιδιωτών που «ενεργούν αναπτυξιακές επενδύσεις».
  • Μέτρα για τις οφειλές του ΕΟΠΥΥ.
  • Μέτρα αντικαπνιστικής νομοθεσίας με ελέγχους από ένστολους της ΕΛΑΣ.
  • Μετατροπή του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ)-πρώην ΚΕΕΛΠΝΟ- από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ για την διαχείριση της δημόσιας Υγείας και την υγειονομική κάλυψη των προσφύγων και μεταναστών.

Η βασική διαφορά από τις προηγούμενες ρυθμίσεις είναι το «άνοιγμα» της Δημόσιας Υγείας στο ιδιωτικό κεφάλαιο, αντί της διολίσθησης στην ιδιωτικοποίηση που θέσπιζε η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με την εφαρμογή ιδιωτικο-επιχειρησιακών κριτηρίων στη λειτουργία των φορέων για τη «βιωσιμότητα» τους.

Ήδη διορίστηκαν οι νέοι ΥΠΕάρχες (ο κ. Π. Στάθης, επικεφαλής της μεγαλύτερης Υγειονομικής Περιφέρειας της χώρας, είναι πρώην αντιστράτηγος της ΕΛΑΣ και Διοικητής της Διεύθυνσης Ασφαλείας Αττικής). Στο τέλος Οκτωβρίου θα διορισθούν από τον υπουργό οι νέοι διοικητές και υποδιοικητές των Νοσοκομείων. Για τους διορισμούς καταργήθηκε το όριο ηλικίας και -για να κερδηθεί χρόνος- πιθανόν να καταργηθεί η συνέντευξη των υποψηφίων και να αντικατασταθεί από λίστα κριτηρίων αξιολόγησης. Βάσει της λίστας θα κρίνεται το βιογραφικό του υποψηφίου και θα γίνεται ο διορισμός από τον υπουργό. (Έχομε ξαναζήσει διοικητές Μαθουσάλες, καθηγητές της Ιατρικής Σχολής και άλλους, οι οποίοι, παρά την ηλικία τους αποδείχθηκαν πολύ δραστήριοι σε διάφορες αδιαφανείς διαδικασίες).

Κοντά στο νου και η γνώση… Δημοσιογραφικές πληροφορίες ανέφεραν μεγάλη κινητικότητα υποψηφίων στο Μαξίμου, στο Υπουργείο και προφανώς σε «άκρες» στα κομματικά επιτελεία της ΝΔ, για να επιτευχθεί ο πολυπόθητος διορισμός. Η προχωρημένη ηλικία δεν είναι απαραίτητα αρνητικός παράγων. Εξ άλλου η επιστημονική και διοικητική εμπειρία και η πείρα της ζωής είναι πολύτιμα προσόντα σε υπεύθυνες θέσεις. Το πιθανότερο είναι ότι κάποιοι μελλοντικοί διοικητές «φωτογραφίζονται» με τις νέες ρυθμίσεις. Οι θέσεις προφανώς θεωρούνται προσοδοφόρες, αν και τα προβλήματα που εκκρεμούν στα Νοσοκομεία είναι πολύπλοκα.

Το κεντρικό πρόβλημα θα είναι η «σύμπραξη», δηλ. η κερδοφόρα παρέμβαση του ιδιωτικού τομέα στα Νοσοκομεία. Για να λυθεί το αίνιγμα αναφέρεται ότι επίκειται άμεσα νομοθετική ρύθμιση για τη συνεργασία του ΕΣΥ με ιδιωτικές επιχειρήσεις στα θέματα εξοπλισμού, συντήρησης και εκτέλεσης εξετάσεων με μικρότερο κόστος για το Δημόσιο. Αναφέρεται ότι δεν θα υπάρξει οικονομική επιβάρυνση για τους ασθενείς, δεν αναφέρεται όμως πώς θα εξασφαλίζεται η αξιοπιστία των αποτελεσμάτων. Στα εργαστήρια των κρατικών Νοσοκομείων γίνονται επανειλημμένοι έλεγχοι και υπάρχει δέσμευση για ποιοτικό έλεγχο σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, πριν υπογράψει ο διευθυντής του εργαστηρίου το αποτέλεσμα για τον ασθενή. Επίσης σε περίπτωση αμφιβολιών για την αξιοπιστία του αποτελέσματος επαναλαμβάνεται η εξέταση, πράγμα απόλυτα απαγορευτικό για τα εργαστήρια-επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, εκτός από εξαιρέσεις που επιβεβαιώνουν τον κανόνα… Ακόμη, θα επεκταθούν οι υπάρχουσες παλιότερες συμβάσεις με ιδιώτες. Σκοπός των μεταβολών αυτών -αναφέρεται από το Υπουργείο- η εξοικονόμηση χρημάτων για άλλες ανάγκες των Νοσοκομείων, όπως ανακαινίσεις, επισκευές κλπ.

Μεγάλο θέμα δημιουργήθηκε για τον τρόπο διάθεσης ακριβών φαρμάκων (σε πρώτη γραμμή χημειοθεραπευτικών) στους ασθενείς.
Με επιχείρημα την κατάργηση της «ουράς της ντροπής», προτείνεται να προμηθεύονται οι ασθενείς τα φάρμακά τους από το φαρμακείο της γειτονιάς τους ΔΩΡΕΑΝ, ή πιο τολμηρά, να στέλνονται τα φάρμακα στα σπίτια τους με courier (το τελευταίο δεν ξανακούστηκε).

Η «ουρά» είναι πραγματικά απαράδεκτη και δείγμα αναλγησίας απέναντι σε ανθρώπους με πολύ σοβαρά προβλήματα υγείας, καταπονημένους και συχνά απελπισμένους από σωματικούς πόνους, καταβολή των δυνάμεών τους και πολύ μεγάλη ψυχολογική επιβάρυνση. Για την ιστορία του πράγματος, η «ουρά» δημιουργήθηκε όταν αυξήθηκε ο αριθμός των φαρμάκων που πρέπει να διακινούνται από τα κρατικά φαρμακεία και το φαρμακείο του ΙΚΑ, θεσπίστηκαν ειδικές διαδικασίες για την προμήθεια και παράλληλα μειώθηκε δραματικά το προσωπικό των φαρμακείων λόγω του μεγάλου αριθμού των συνταξιοδοτήσεων και του παγώματος των προσλήψεων.

Στην πρόταση του Υπουργείου ο Πρόεδρος του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αττικής τοποθετήθηκε αρνητικά με επιχειρήματα την απαξίωση της Φαρμακευτικής επιστήμης και την οικονομική αδυναμία των φαρμακείων -και μάλιστα της γειτονιάς- να πληρώνουν για να προμηθεύονται τα φάρμακα και να περιμένουν τον ΕΟΠΥΥ να τους αποζημιώσει. Το ύψος της δαπάνης είναι τεράστιο (μεγέθη των 100.000 ευρώ), η προθεσμία πληρωμής στην φαρμακαποθήκη -στην οποία υπογράφει επιταγή ο φαρμακοποιός- είναι δίμηνη και τελικά το κέρδος για τον φαρμακοποιό είναι ελάχιστο – από 0% έως 3% για τα ακριβά φάρμακα. Αντίθετα, το ΔΣ του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου κατά πλειοψηφία συμφώνησε με την πρόταση του Υπουργείου, δεν είναι όμως βέβαιο ότι μπορεί να το επιβάλει στους τοπικούς Φαρμακευτικούς Συλλόγους και, πολύ περισσότερο, ατομικά σε κάθε φαρμακοποιό.

Μετά το αδιέξοδο προτάθηκε οι μεγάλες ιδιωτικές φαρμακαποθήκες να δίνουν δωρεάν τα φάρμακα στα φαρμακεία της γειτονιάς και να αποζημιώνονται από τον ΕΟΠΥΥ. Οι φαρμακαποθήκες αντιδρούν γιατί δεν θα έχουν κέρδος.

Από τον Άννα στον Καϊάφα και οι ασθενείς σε αβεβαιότητα.

Η πιο λογική πρόταση που ακούγεται είναι να προμηθεύεται ο ασθενής το φάρμακο που χρειάζεται από το φαρμακείο του δημόσιου ή ιδιωτικού νοσηλευτηρίου, όπου εφαρμόζεται και η θεραπεία του, χωρίς μεσολαβήσεις και άλλες διαδικασίες. Όμως ο ΕΟΠΥΥ χρωστάει αστρονομικά ποσά στα Νοσηλευτήρια και τα επιπλέον χρέη -και μάλιστα με τέτοια ποσά- θα είναι καταστροφικά για την επιβίωση των μικρών ιδιωτικών κλινικών, όπου εξυπηρετούνται οι περισσότερες χημειοθεραπείες.

Η κατάσταση επιδεινώθηκε με την έλλειψη τέτοιων φαρμάκων, γεγονός που μπορεί να ματαιώσει την αποτελεσματικότητα της θεραπείας, που πρέπει να εφαρμόζεται σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Οι ελλείψεις φαρμάκων γενικά δημιουργούνται είτε λόγω έλλειψης χρημάτων από τις φαρμακαποθήκες, οπότε δεν μπορούν να αγοράσουν από τις φαρμακευτικές εταιρείες, είτε όταν οι ίδιες οι φαρμακαποθήκες κάνουν εξαγωγές φαρμάκων σε άλλες χώρες με συμφέροντες όρους.

Προς το παρόν, οι προτάσεις του Υπουργείου δεν προωθούνται για ψήφιση, προφανώς γιατί μπλοκάρονται από συγκρουόμενα συμφέροντα.

Μέσα σε όλη αυτή την σύγκρουση οικονομικών συμφερόντων, ο α­σθενής περιμένει σε αβεβαιότητα και άγχος την επίλυση του προβλήματός του, ενώ είναι βέβαιο ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις στο φάρμακο και στην περίθαλψη, που μπορούν να πληρώνουν χωρίς να εξαρτάται η ύπαρξη τους από τον ΕΟΠΥΥ, ευνοούνται.
(Για την ολοκλήρωση της εικόνας στην Υγεία βλ.και σχετικά σημειώματα στα δύο προηγούμενα φύλλα του Λ.Δ. Θα συνεχίσομε με αναφορές στις νέες ρυθμίσεις).