Σε κινητοποιήσεις βρίσκονται οι εργαζόμενοι σε μια ακόμα εταιρεία διανομέων. Αυτή τη φορά οι εργαζόμενοι της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Wolt. Οι κινητοποιήσεις πραγματοποιήθηκαν μετά την απόφαση της εταιρείας να μειώσει μονομερώς την αμοιβή ανά παραγγελία που λάμβαναν οι διανομείς και σε συνδυασμό με την μείωση του ποσού της αποζημίωσης χιλιομετρικής απόστασης. Έτσι χιλιάδες εργαζόμενοι στην Wolt βλέπουν την αμοιβή ανά παραγγελία και το εισόδημά τους συνεχώς να μειώνεται.

Η εταιρεία σε μια προσπάθεια να προλάβει το πάθημα της e-food σε ανακοίνωσή της, μάλιστα εν μέσω των κινητοποιήσεων, ισχυρίστηκε ότι με τον νέο τρόπο υπολογισμού η μέση αμοιβή ανά ώρα είναι «αυξημένη κατά 5,2%» σε σχέση με πέρυσι, φτάνοντας «τα 8,40 ευρώ». Το σωματείο όμως εξηγεί ότι αυτή είναι μια δημιουργική λογιστική, αφού το ποσό που υπολογίζει η εταιρεία, είναι ο μέσος όρος των ωρών αιχμής και όχι οποιασδήποτε ώρας της ημέρας. Στον νέο αυτό τρόπο υπολογισμού έχει καταργηθεί η βασική αμοιβή ανά παραγγελία, ενώ είναι άγνωστο πώς αποζημιώνεται η χιλιομετρική απόσταση.

Ταυτόχρονα πρέπει να θυμίσουμε ότι οι διανομείς στη Wolt απασχολούνται με το καθεστώς του «συνεργάτη» καθώς η εταιρεία, αξιοποιεί την εργασιακή σχέση του freelancing, η οποία πλέον έχει κατοχυρωθεί και τυπικά με τον νόμο Χατζηδάκη. Η συγκεκριμένη εργασιακή σχέση έχει μια σειρά από αρνητικές εργασιακές συνέπειες, που δεν περιορίζονται μόνο στο εισόδημα αλλά αφορούν συνολικά τους όρους δουλειάς. Ανάμεσα στις συνέπειες συγκαταλέγεται, η αδυναμία οικονομικού προγραμματισμού, αφού μπορεί να ανατραπεί πλήρως σε περίπτωση που κάποια ασθένεια ή κάποιο από τα συχνά «ατυχήματα» δεν επιτρέψουν στους εργαζόμενους να εργαστούν. Στην περίπτωση αυτή μένουν όχι μόνο χωρίς μεροκάματο αλλά και χωρίς δικαίωμα σε κάποιο επίδομα ή άδεια.

Ακόμα κι αν όλα πάνε καλά και ένας διανομέας δουλέψει όλες τις μέρες και τις ώρες που έχει προγραμματίσει, τα χρήματα που θα βγάλει δεν καταλήγουν όλα στην τσέπη του, αφού πρέπει ο ίδιος να πληρώσει την ασφάλισή του, να φροντίσει για τα έξοδα συντήρησης του δικύκλου του και το κόστος της βενζίνης. Επίσης, πρέπει να φροντίσει για τον κατάλληλο εξοπλισμό και ρουχισμό. Το μόνο μέσο ατομικής προστασίας που παρέχεται, σύμφωνα με το σωματείο, είναι το κράνος jet, που σε καμία περίπτωση δεν συνιστάται από τεχνικούς ασφαλείας για προστασία αναβάτη σε συνθήκες εντατικής εργασίας με δίκυκλο.

Σε ακόμα χειρότερο καθεστώς δουλεύει πλήθος διανομέων της Wolt που είναι μετανάστες, οι οποίοι προσλαμβάνονται ως μισθωτοί από «συνεργάτες» – εργολάβους, τους λεγόμενους «διαχειριστές στόλου» – «στολάρχες». Οι εργαζόμενοι αυτοί δεν ασφαλίζονται για τις ώρες και τις μέρες που πραγματικά δουλεύουν. Ενώ τα μεροκάματά τους διαμορφώνονται αυθαίρετα από τους εργολάβους.

Οι εργαζόμενοι της Wolt έχουν πραγματοποιήσει ήδη τέσσερις μέρες απεργίας, μαζικές κινητοποιήσεις και μοτοπορείες, συγκέντρωση έξω από τα γραφεία της εταιρείας, διεκδικώντας καλύτερες οικονομικές απολαβές και καλυτέρευση των συνθηκών εργασίας. Μάλιστα στη Γενική τους Συνέλευση, που πραγματοποιήθηκε τις αρχές του Απρίλη, αποφάσισαν να προχωρήσουν σε τριήμερη απεργία το Σάββατο 29, την Κυριακή 30 Απρίλη και τη Δευτέρα 1η Μάη, ενώ ταυτόχρονα μέσα από τη ΓΣ καλούν και συναδέλφους τους από άλλες εταιρείες να συμμετέχουν.

Το παράδειγμα των αγώνων της Cosco, της e-food, της Μαλαματίνας είναι σίγουρα μια καλή αρχή για να καταλάβει ο εργαζόμενος τη δύναμη που έχει μέσα από τους μαζικούς εργατικούς, λαϊκούς αγώνες. Αγώνες που πρέπει κοινωνούνται σε όλους τους εργαζόμενους της χώρας, γιατί η συμπαράσταση και η συμπόρευση στον αγώνα ενός κλάδου είναι νίκη όλων των εργαζόμενων.