Η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων της χώρας ολοκληρώθηκε τα τελευταία χρόνια. Ως συνέπεια έφερε απολύσεις εργαζομένων ή συμβάσεις με δυσμενέστερους όρους για τους εργαζόμενους και σε κάθε περίπτωση με μικρότερες αποδοχές. Ταυτόχρονα απέφερε κέρδη στους νέους ιδιοκτήτες καθώς πέρασαν στα χέρια τους ολοκληρωμένες εγκαταστάσεις και υποδομές, σε εξευτελιστικές τιμές, με τους όρους που οι ίδιοι επέβαλαν, απαλλαγμένα δηλαδή από «περιττά» βάρη, είτε προηγούμενα χρέη, είτε εργαζόμενους με δικαιώματα. Η μέχρι σήμερα πορεία κερδών των ναυπηγείων αποδεικνύει πως απέφερε σημαντικά κέρδη στους νέους ιδιοκτήτες καθώς, όπως ήταν αναμενόμενο, επρόκειτο για ιδιαιτέρως επικερδείς επενδύσεις. Ενδεικτικά, τα ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας που ανήκουν στον όμιλο ΟΝΕΧ έχουν ολοκληρώσει το σύνολο των επισκευαστικών εργασιών τους μέχρι σήμερα, σε 500 πλοία κάθε είδους ελληνικής και ξένης ιδιοκτησίας. Ενώ, σύμφωνα με το ενεργό επιχειρηματικό πλάνο του ομίλου, θα πραγματοποιηθούν επενδύσεις αξίας 500 εκατ. ευρώ, ενώ φτάνοντας σε πλήρη δυναμική και τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, θα υπάρχει η δυνατότητα υποστήριξης μέχρι και 300 πλοίων ετησίως.

Είναι επίσης γνωστό πως η διαδικασία ιδιωτικοποίησης των ναυπηγείων συνοδεύτηκε από «μοίρασμα της πίτας» στο πλούσιο έτσι και αλλιώς περιβάλλον δραστηριοποίησής τους, με φανερές ή λιγότερο φανερές συμφωνίες ανάμεσα στους νέους ιδιοκτήτες και την κυβέρνηση της ΝΔ αυτής και της προηγούμενης θητείας. Οι νέοι ιδιοκτήτες αν και απολαμβάνουν γενικά τη στήριξη και την εύνοιά της ταυτόχρονα διατηρούν τους μεταξύ τους ανταγωνισμούς και βέβαια ασκούν ο καθένας από την πλευρά του όσο το δυνατόν μεγαλύτερη πίεση για να εξασφαλίσουν τις μεγαλύτερης εμβέλειας δραστηριότητες, όπως η περίπτωση των πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού.

Έτσι, ενώ τα ναυπηγεία Ελευσίνας ήταν προ των πυλών για υπογραφή σύμβασης με το Πολεμικό Ναυτικό, ύψους 7 εκατ. ευρώ, καθώς υπήρχε διαβεβαίωση από τον πρώην υπουργό Εργασίας, Α. Γεωργιάδη, έρχεται σήμερα ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Ν. Δένδιας, ο οποίος φέρεται αποφασισμένος να μην ανανεώσει τις συμβάσεις του Πολεμικού Ναυτικού με το Ναυπηγείο Ελευσίνας, αλλά αυτά να ανακατευθυνθούν στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, για εργασίες των σκαφών του Πολεμικού Ναυτικού. Ας σημειωθεί εδώ πως στα Ναυπηγία Σκαραμαγκά, εδώ και κάποιους μήνες, διευθυντική θέση ανέλαβε ο πρώην υπουργός της κυβέρνησης, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, ο οποίος έχει ξεκινήσει ουσιαστική προσέγγιση εφοπλιστών για να φέρουν πλοία στο ναυπηγείο, αλλά και προς τα κυβερνητικά επιτελεία για εξασφάλιση κρατικών εργασιών, ενώ με δεδομένη τη στενή σχέση του με την κυβέρνηση είναι φανερό πως θέτει τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σε προνομιακή θέση σε σχέση με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας.

Η πίεση που ασκείται από την πλευρά των Ναυπηγείων Ελευσίνας και του ιδιοκτήτη τους, Π. Ξενοκώστα, στρέφεται, πού αλλού, σε βάρος των εργαζομένων. Ο ιδιοκτήτης για τη μη υπογραφή της σύμβασης απειλεί με απολύσεις. Συγκεκριμένα, απείλησε να προχωρήσει σε πρώτη φάση, από την 1η Μαρτίου, στην απόλυση περίπου 130 συνταξιούχων που εργάζονταν στο Ναυπηγείο Ελευσίνας. Επιπλέον, από την 1η Απριλίου απειλεί ότι θα απολυθούν και όσοι από τους εργαζόμενους είναι πάνω από 56 ετών, που υπολογίζεται ότι είναι άλλοι 120 εργαζόμενοι. Αναμένεται να κρατήσει ένα μικρό αριθμό 10 -15 έμπειρων εργατοτεχνικών με ρόλο υπεύθυνου εργασιών. Οι υπόλοιποι θα προσληφθούν με ατομικές συμβάσεις που θα προβλέπουν αμοιβή 10 ευρώ την ώρα. Με άλλα λόγια 100 ευρώ την ημέρα, με 10ωρη εργασία. Μάλιστα, στις ατομικές αυτές συμβάσεις, οι εργαζόμενοι υποχρεώνονται από τον νέο ιδιοκτήτη να υπογράψουν τον όρο ότι η φορολογία στις αμοιβές τους θα πληρώνεται αποκλειστικά από τους ίδιους, απαλλάσσοντας τον ίδιο ως εργοδότη από αυτό.

Όσον αφορά στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, οι πληροφορίες εμφανίζουν ότι το Πολεμικό Ναυτικό θα υπογράψει μεγάλο αριθμό συμβάσεων με τους 600 απολυμένους εργαζόμενους και θα δοθούν εναλλακτικές λύσεις για όσους δεν θα προσληφθούν με συμβάσεις, από τον ιδιοκτήτη των ναυπηγείων Γ. Προκοπίου. Μέχρι τώρα έχουν επαναπροσληφθεί 25 άτομα στο Ναυπηγείο Σκαραμαγκά, ενώ σταδιακά θα γίνεται και η αξιολόγηση για τους υπόλοιπους που δεν θα απορροφηθούν από προγράμματα που θα υλοποιήσουν συναρμόδια υπουργεία. Θυμίζουμε πως σε αυτούς τους 25 εργαζόμενους που επαναπροσλήφθηκαν, από τα τέλη του 2023, δεν τους έχουν καταβληθεί δεδουλευμένα προηγούμενων ετών. Επίσης, όπως έχει εδώ και καιρό καταγγείλει το σωματείο εργαζομένων «Τρίαινα», στους εργαζόμενους που κλήθηκαν να υπογράψουν συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου, τέθηκε εκ μέρους της διοίκησης, η αξίωση, προκειμένου να γίνει η πρόσληψή τους και να υπογράψουν σύμβαση, η προϋπόθεση να παραιτηθούν από μέλη του Σωματείου.

Οι νέοι ιδιοκτήτες των ναυπηγείων δεν αρκούνται στα δώρα που τους πρόσφερε απλόχερα η κυβέρνηση αλλά συνεχίζουν να ασκούν στις πλάτες των εργαζομένων ένα ατέλειωτο παιχνίδι εκβιασμών, είτε με απολύσεις, είτε με απαράδεκτους, αντεργατικούς όρους στις συμβάσεις, προκειμένου να ασκήσουν πίεση τόσο στους ίδιους να τις δεχθούν, όσο και στην κυβέρνηση, στα πλαίσια του επιχειρηματικού ανταγωνισμού.