Σύντομα θα έρθει και ο «λογαριασμός»…

Με τους 158 βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας που ψήφισαν, η κυβέρνηση έκανε το φορολογικό νομοσχέδιο νόμο του κράτους και μάλιστα με εφαρμογή σε ό,τι αφορά την επέκταση της τεκμαρτής φορολόγησης για τις μικρές επιχειρήσεις, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους αναδρομικά από το 2023.

Και όλα αυτά στο όνομα και με πρόσχημα την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, που κατά την κυβέρνηση και τους πρόθυμους παπαγάλους των μέσων ενημέρωσης – διαστρέβλωσης είναι ο σωστός όρος – που προσδιορίζεται αποκλειστικά σε αυτές τις κοινωνικές ομάδες. Όταν για παράδειγμα οι «φτωχοί» εφοπλιστές βρίσκονται στο καθεστώς της εθελοντικής συνεισφοράς στα φορολογικά έσοδα, οι επίσης «φτωχές» τράπεζες θα φορολογηθούν για τα αυξημένα από χρονιά σε χρονιά κέρδη τους, του αγίου …ποτέ, λόγω του αναβαλλόμενου φόρου, όταν για τους κολοσσούς της ενέργειας δεν έχουν ακόμα βρεθεί τα υπερκέρδη τους, όταν οι μεγάλες αλυσίδες στον κλάδο τροφίμων και ποτών διασκεδάζουν από τις ανατιμήσεις των αγαθών, όταν οι ιατρικοί όμιλοι που πλούτισαν με την πανδημία και συνεχίζουν από τις κλιμακούμενες συρρικνώσεις του δημόσιου συστήματος υγείας και περίθαλψης, όταν οι μεγάλες κατασκευαστικές που λυμαίνονται με ληστρικά διόδια τις μετακινήσεις, και πόσα άλλα επιχειρηματικά σχήματα που βρίσκονται και δρουν σε κάθε πλευρά της οικονομικής και κοινωνικής ζωής.

Η λειτουργία της φορολογικής πολιτικής

Έτσι κι αλλιώς η φορολογία αποτελεί μηχανισμό διανομής και αναδιανομής των εισοδημάτων άλλοτε με βίαιο και άλλοτε με ομαλότερο τρόπο, με έντονο ταξικό πρόσημο.

Στην περίοδο που διανύουμε στη χώρα μας και πανευρωπαϊκά, με την υποχώρηση των λαϊκών κινημάτων και την ολομέτωπη επίθεση του κεφαλαίου και του ιμπεριαλισμού, τα ταξικά χαρακτηριστικά αυτού του πολέμου αφορούν την αμφισβήτηση και αφαίρεση όλων των κατακτήσεων και δικαιωμάτων που προϋπήρχαν, από τις δυνάμεις που συγκροτούν τον πόλο του πλούτου και την βαθιά και ανελέητη εκμετάλλευση όλο και πιο διευρυμένων κοινωνικών στρωμάτων που συγκροτούν τον αντίθετο πόλο.

Ωστόσο οι αγώνες και οι προσπάθειες για την ανατροπή αυτών των σχεδίων, με όποιες επιτυχίες μερικές ή και συνολικότερες, δίνουν το πλαίσιο αυτού του ανταγωνισμού και συνιστούν απόλυτη ελπίδα στο πολιτικό και κοινωνικό πεδίο.

Βασικά στοιχεία του
φορολογικού εκτρώματος

Για να επανέλθουμε όμως στον φορολογικό νόμο ας προσδιορίσουμε ορισμένα του τρανταχτά χαρακτηριστικά.

Το πρώτο είναι πως στοχοποιείται μια ολόκληρη κοινωνική κατηγορία επαγγελματιών και μικρών επιχειρήσεων ως συστηματικοί φοροφυγάδες, ενώ το μεγάλο κεφάλαιο, όπως προαναφέραμε, μένει στο απυρόβλητο, γιατί αυτό τάχα συνεισφέρει στην ανάπτυξη και στην απασχόληση.

Η αδυναμία να υπάρχουν έλεγχοι από τις αποψιλωμένες κρατικές υπηρεσίες οδηγούν τα επιτελεία τους να καταφεύγουν στον τεκμαρτό προσδιορισμό των κερδών, γυρνώντας αρκετές δεκαετίες πίσω από την πολυδιαφημισμένη ψηφιακή μετάβαση. Η οποία, ενώ συνιστά εργαλείο προσδιορισμού των εισοδημάτων, από ό,τι φαίνεται δεν είναι ικανή μέσα από την πολυπλοκότητα των ανέτοιμων συστημάτων και με την ανεπάρκεια των μηχανισμών ελέγχου να εντοπίσει φορολογητέα ύλη.

Ο προσδιορισμός με βάση τον κατώτατο μισθό μη λαμβάνοντας υπόψη τη μείωση των εισοδημάτων από τις ασφαλιστικές και άλλες κρατήσεις, εφαρμόζεται αδιάκριτα και μάλιστα προσαυξάνεται με βάση τα χρόνια διάρκειας της επαγγελματικής ενασχόλησης, με προσθετικούς παράγοντες την ύπαρξη μισθοδοσίας και το ύψος του μέσου όρου εισοδημάτων του αντίστοιχου ΚΑΔ (Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας) του κλάδου.

Παρακάτω θα δώσουμε και ένα ενδεικτικό παράδειγμα φορολογικής επιβάρυνσης μισθωτών και ατομικών επιχειρήσεων.

Ενώ για τις υπόλοιπες μορφές υπόστασης των επιχειρήσεων δίνεται η δυνατότητα να έχουν μηδενικά αποτελέσματα ή ακόμα και ζημιές που να μπορούν να μεταφέρουν από χρονιά σε χρονιά και να μειώσουν τυχόν κέρδη, για τις ατομικές επιχειρήσεις και επαγγελματίες απαγορεύεται δια ροπάλου, όταν μάλιστα μετά την πανδημία που θεωρητικά τέλειωσε πριν ένα χρόνο πληθώρα επιχειρήσεων είδε τα έσοδά τους να μειώνονται δραματικά και με πολλές από αυτές να οδηγηθούν στο οριστικό κλείσιμο.

Με βάση τα τεκμαρτά και εν πολλοίς ψεύτικα εισοδήματα που θα δηλωθούν κινδυνεύουν να πληρώσουν πρόσθετο φόρο 22% για την διαφορά που θα προκύψει, αν δεν καταφέρουν να συγκεντρώσουν ως την εκπνοή αυτής της χρονιάς με ηλεκτρονικές πληρωμές το 30% των υποτιθέμενων εισοδημάτων τους. Ενώ θα στερηθούν μια σειρά κοινωνικών και προνοιακών επιδομάτων για τα οποία ήσαν δικαιούχοι με βάση τα εισοδήματά τους στα προηγούμενα χρόνια.

Το νομοσχέδιο πετά στον κάλαθο των αχρήστων τις δαπάνες των φορολογουμένων, αφού ό,τι και να δαπανήσουν, ενοίκια, ηλεκτρισμό, ύδρευση, αγορά πρώτων υλών ή εμπορευμάτων, υπηρεσίες κλπ, το παλιό σχήμα φορολογίας έσοδα μείον έξοδα παύει να ισχύει. Μάλιστα και αν δεν διαβιβάσουν τα έσοδα και δεν χαρακτηρίσουν τις δαπάνες τους στην πλατφόρμα mydata, απειλούνται με εξοντωτικά πρόστιμα που ξεκινούν από 250 ευρώ ανά ημέρα και έως 100 χιλιάδες τον χρόνο. Και αυτό άσχετα αν τα έσοδα και οι δαπάνες τους είναι καταχωρημένα στα λογιστικά τους βιβλία.

Ένα ενδεικτικό παράδειγμα (αλιευμένο από ανάρτηση
μιας φοροτεχνικού σε μέσο
κοινωνικής δικτύωσης)

Η κυβέρνηση και ο υπουργός λένε πως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι πληρώνουν περισσότερο φόρο από τους ελεύθερους επαγγελματίες.

Μισθωτός/Συνταξιούχος με φορολογητέο εισόδημα 10.000,00
φόρος σύμφωνα με κλίμακα : 900,00
μείωση φόρου : 777,00 (όταν δεν υπάρχουν παιδιά)
φόρος για καταβολή : 123,00 (το ποσό έχει ήδη αποδοθεί εντός του έτους από τον εργοδότη/ασφαλιστικό φορέα)

Ελεύθερος Επαγγελματίας με φορολογητέο εισόδημα 10.000,00
φόρος σύμφωνα με κλίμακα : 900,00
τέλος επιτηδεύματος : 650,00
(δεν θα αναφέρω και την προκαταβολή φόρου)
φόρος για καταβολή : 1.550,00

ΦΠΑ και απασχόληση

Η κυβέρνηση και το υπουργείο ισχυρίζονται πως θέλουν να εισπράξουν τα διαφυγόντα έσοδα από τους έμμεσους φόρους που η ναυαρχίδα τους είναι ο ΦΠΑ, που ας το σημειώσουμε επιβάλλεται σε μια σειρά αγαθά και υπηρεσίες, το ¼ πάνω στην αξία τους.

Υπάρχουν ορισμένες υπηρεσίες, όπως οι ιατρικές, η εκπαίδευση, τα ωδεία κλπ που έτσι και αλλιώς απαλλάσσονται από την επιβολή ΦΠΑ. Ρωτάμε λοιπόν τι κίνητρο έχουν ο γιατρός, ο ιδιοκτήτης φροντιστηρίου και ωδείου να μαζεύουν δαπάνες αφού έτσι κι αλλιώς δεν πρόκειται να χρησιμεύσουν πουθενά εφόσον ό,τι και να παρουσιάζεται στα βιβλία τους θα φορολογηθούν με τεκμαρτό τρόπο.

Επίσης κυβέρνηση και υπουργείο ισχυρίζονται πως θέλουν να μειώσουν την ανεργία, να δοθούν κίνητρα για την απασχόληση και την αγορά εργασίας.

Διαπιστώνουμε χωρίς να ρωτάμε τώρα, πως με τις ρυθμίσεις του φορολογικού νομοσχεδίου και την προσαύξηση πάνω στο τεκμήριο από την απασχόληση μισθωτών, όχι μόνο θα αποφεύγεται η μισθωτή εργασία, όχι μόνο θα υπάρξουν απολύσεις, αλλά και θα συμπιεστούν προς τα κάτω οι αμοιβές των εργαζομένων, θα οργιάσει η υποαπασχόληση και η μαύρη εργασία. Ήδη έχει ξεκινήσει μια διαδικασία να κλείνουν διάφορες ατομικές επιχειρήσεις, να βάζουν δηλαδή λουκέτα και να αναζητούν άλλες λύσεις και αυτό θα γίνει ιδιαίτερα αισθητό όταν προς την άνοιξη -καλοκαίρι θα έρχονται τα εκκαθαριστικά των φορολογικών δηλώσεων.

Στην κυβέρνηση δεν κρύβονται, και μια σειρά στελέχη της και άλλοι παράγοντες δηλώνουν ευθαρσώς πως η μεγάλη μάζα ελεύθερων επαγγελματιών και ατομικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι τροχοπέδη για την ανάπτυξη, υλοποιώντας πιστά τις εντολές του ιερατείου της ΕΕ και των διαπιστώσεων της έκθεσης Πισσαρίδη για τη συγκεντροποίηση της αγοράς σε μεγάλα επιχειρηματικά σχήματα.

Οι αντιδράσεις πάντως κλιμακώνονται, αν και αναντίστοιχα με το μέγεθος του προβλήματος, με τον τόνο να τον δίνουν οι δικηγόροι που απέχουν έως τις αρχές της επόμενης χρονιάς και οι αυτοκινητιστές (ταξί) που κλιμακώνουν τις προσπάθειές τους.