Ο Μπακογιάννης διατυμπάνιζε πως “Είναι ένα ζωντανό-ανοικτό έργο, όπου μπορούν να συμμετέχουν όλοι. Κάθε παρέμβαση θα είναι ένας ζωντανός πυρήνας διαβούλευσης” και “Όλοι μαζί θα το κρίνουμε και επαναπροσδιορίζουμε μαζί”, αλλά οι εργασίες πεζοδρόμησης και το μπογιάτισμα των δρόμων ξεκίνησαν, ενώ η διαβούλευση με την κοινωνία και η συμμετοχή των πολιτών στον σχεδιασμό έχει πάει …περίπατο!

Διαφημίζουν τη συνέχεια της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων και την απόδοση 50.000 τ.μ. στους πεζούς και στους ποδηλάτες, οι οποίοι θα έχουν για πρώτη φορά λωρίδα στις οδούς Πανεπιστημίου, Ερμού και Αθηνάς. Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν περίπατο που αφορά μόνο τη βόλτα και την ψυχαγωγία, αλλά δεν θα εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις για εργασία ή διεκπεραίωση υποθέσεων. Κατά τα άλλα, μια βόλτα με στάσεις σε χρυσοπληρωμένα παγκάκια και με ντεκόρ της συμφοράς, εκτρωματικές και φανταχτερά χρωματισμένες ζαρντινιέρες… Χωρίς καμία πρόβλεψη για ουσιαστικό δίκτυο ποδηλατόδρομων εκτός κέντρου, οι δημιουργούμενοι ποδηλατόδρομοι δεν πρόκειται να συμβάλουν στη ανακούφιση του κυκλοφοριακού του κέντρου. Όπως σημειώνουν πολεοδόμοι και συγκοινωνιολόγοι, χωρίς αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς (κυρίως των λεωφορείων) τα λαμβανόμενα μέτρα θα κάνουν τη ζωή πολλών ανθρώπων πιο δύσκολη. Θα συμβάλουν στην ακόμα περισσότερη τουριστικοποίηση του κέντρου και στην αύξηση των αξιών γης, με συνέπεια να φύγουν κι άλλοι κάτοικοι αλλά και μη τουριστικές εμπορικές χρήσεις από το κέντρο, όπως έχουμε δει να γίνεται και σε άλλες Ευρωπαϊκές πόλεις, τάση δύσκολα αναστρέψιμη ακόμα κι αν αλλάξει η πολιτική βούληση. Ενώ ήδη εκπονείται για ολόκληρο τον Δήμο Αθηναίων μελέτη βιώσιμης κινητικότητας (ΣΒΑΚ) και χωρίς ένα ολοκληρωμένο Σχέδιο Χρήσεων Γης, προχωρούν με ένα ερευνητικό πρόγραμμα του ΕΜΠ που βαφτίστηκε συγκοινωνιακή μελέτη. Για να γίνουν τροποποιήσεις στο οδικό δίκτυο χρειάζονται κυκλοφοριακές μελέτες, συζήτηση και γνωμοδότηση από όλους τους αρμόδιους φορείς, Περιφέρεια, ΟΑΣΑ, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ΟΤΑ, Τροχαία, Πυροσβεστική και ΕΚΑΒ και μια σειρά από επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς, χωρίς τίποτα από αυτά να έχει γίνει.

Διαφημίζουν ότι στις ξένες πρωτεύουσες το κέντρο τους έχει πεζόδρομους, ποδηλατοδρόμους, λωρίδες ήπιας κυκλοφορίας οχημάτων κλπ. Όμως στις πόλεις αυτές η πρόσβαση στο κέντρο είναι εύκολη με ένα τεράστιο δίκτυο οδών και λεωφόρων που επίγεια ή υπόγεια διασχίζουν ολόκληρη την πόλη, η χρήση ποδηλάτων είναι καθιερωμένη και διαρκώς αυξανόμενη και τα δημόσια ΜΜΜ εξυπηρετικά, εδώ και δεκαετίες ολόκληρες. Στην Αθήνα οι πρώτες ώρες εφαρμογής του “Μεγάλου Περιπάτου”, σμπαράλιασαν την Αθήνα και δημιούργησαν κυκλοφοριακό χάος σε κέντρο και περιφέρεια. Ο ίδιος ο Μπακογιάννης παραδέχθηκε ότι “δεν ήταν ευχάριστο το πρόβλημα που προκλήθηκε”, “Ακούμε την κριτική και αυτά που μας λένε οι πολίτες” και η Ομάδα των Επιστημόνων (sic) “παρακολουθεί την πιλοτική εφαρμογή του έργου, όχι μέρα με τη μέρα, αλλά ώρα με την ώρα”. Τη ίδια ώρα οι “τεχνοκράτες” (ποιας τέχνης;) του Δήμου δηλώνουν ότι “θα εκπονηθεί και ανακοινωθεί ένα πρόγραμμα εναλλακτικών διαδρομών” για να υπάρξει αποσυμφόρηση.

Τα εντυπωσιακά σχέδια που δημοσιεύτηκαν στον Τύπο απευθύνονται μάλλον στον εντυπωσιασμό των επισκεπτών και τουριστών που ο Δήμος θα ήθελε να προσελκύσει, αλλά είναι αμφίβολο αν ικανοποιούν τις προσδοκίες των πραγματικών κατοίκων. Κι όπως είδαμε πολύ καλά πρόσφατα, η υποτιθέμενη “βαριά βιομηχανία” του τουρισμού αλλά και η ψυχαγωγία επηρεάζονται από μια σειρά αστάθμητους παράγοντες, ενώ μια νέα αναζωπύρωση της επιδημίας θα τινάξει όλο το σχέδιο στον αέρα!