Αποβολή Ρώσων φοιτητών από ευρωπαϊκά πανεπιστήμια. Εκδίωξη Ρώσων επιστημόνων από ευρωπαϊκά και διεθνή επιστημονικά Προγράμματα όπως το COST και το CERN. Σε πιο πολιτισμένη εκδοχή, Δυτικά Ιδρύματα χορηγούν στους Ρώσους τη δυνατότητα εξιλέωσης και δεν τους απολύουν, υπό τον όρο να υπογράψουν δήλωση καταγγελίας του Πούτιν και της ρωσικής εισβολής. Η πιο διάσημη όπερα στις ΗΠΑ, η Metropolitan Opera της Ν. Υόρκης, ανακοινώνει ότι δεν θα συνεργαστεί με Ρώσους καλλιτέχνες ή οργανισμούς που υποστηρίζουν τον Πούτιν, τουλάχιστον μέχρι να τελειώσει ο πόλεμος. Η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου, ανταποκρινόμενη σε σχετικό αίτημα της Ουκρανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, αποκλείει τις ρωσικές συμμετοχές από τα Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου, ενώ το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Στοκχόλμης απαγορεύει τις ταινίες που χρηματοδοτούνται από τη ρωσική κυβέρνηση. Τα κορυφαία Κινηματογραφικά Φεστιβάλ Καννών και Βενετίας στερούν το δικαίωμα σε όλους τους Ρώσους αξιωματούχους ή θεσμούς να παρασταθούν. Χαρακτηριστικά, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Febiofest αφαιρεί το ήδη χορηγημένο βραβείο στον σκηνοθέτη Εμίρ Κουστουρίτσα, επειδή είχε αποδεχτεί να γίνει διευθυντής σε Κεντρικό Ακαδημαϊκό Θέατρο της Ρωσίας. Διεθνείς Αθλητικές Ομοσπονδίες, όπως η FIFA και η FIBA, αποκλείουν μέχρι νεωτέρας τους Ρώσους αλλά και τους Λευκορώσους, με την Ένωση Ρώσων Αθλητών να κάνει λόγο για «αθλητική γενοκτονία». Ρωσικές ομάδες και Ρώσοι αθλητές μηδενίζονται ή διαγράφονται από τα ευρωπαϊκά, διεθνή, παγκόσμια πρωταθλήματα. Στα δικά μας; Με εντολή του υπουργείου «Πολιτισμού» αναστέλλεται οποιαδήποτε υλοποίηση, συνεργασία, προγραμματισμός ή συζήτηση εκδηλώσεων με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς. Όλα αυτά, και πάρα πολλοί ακόμη αποκλεισμοί Ρώσων επιστημόνων, αθλητών, καλλιτεχνών, δημοσιογράφων, πολιτιστικών οργανισμών και τελικά, απλώς …Ρώσων, στην υπηρεσία του Ανθρώπου και της Ειρήνης.

Νέο-σκοταδισμός

Από μία άποψη, το πογκρόμ και η συκοφάντηση κάθε Ρώσου πολίτη ξεπερνά τον Μακάρθυ. Εδώ, το ανθρωποκυνηγητό δεν έχει εξαπολυθεί με στόχο την αντίθετη πολιτική ή ιδεολογική τοποθέτηση, αλλά την ίδια τη ρωσική ταυτότητα, και το ρωσικό πολιτισμό. Δηλαδή, το πεδίο στόχευσης διευρύνθηκε. Ο σκοταδισμός που γνωρίζουμε στην αυγή του 2022, ίσως θυμίζει περισσότερο την καύση βιβλίων που οργάνωναν πριν 90 χρόνια οι Ναζί, καίγοντας καθετί που είχε DNA κομμουνιστικό ή εβραϊκό ή πολωνικό κλπ. Λίγα χρόνια αργότερα, στα ναζιστικά κρεματόρια, τη θέση των βιβλίων πήραν άνθρωποι.

Ακόμη κι αν Ουκρανία και Ρωσία αύριο συνθηκολογήσουν και αρθούν όλες οι σχετικές κυρώσεις, απαγορεύσεις και αποκλεισμοί, η προοδευμένη Δύση, με σημαιοφόρο την Ευρώπη, λίκνο της Δημοκρατίας και του Πολιτισμού, επιτιθέμενη με λύσσα σε καθετί που φέρει ρωσική ταυτότητα, στην πραγματικότητα αυτό που σίγουρα ήδη πέτυχε είναι να αποκαλύψει τη δική της (μαύρη) ταυτότητα.

Δεν πρόκειται όμως «μόνο» για την αποκάλυψη μίας ταυτότητας. Πρόκειται για την απόπειρα καλλιέργειας και αναπαραγωγής αυτής της ταυτότητας: του ανώτερου πολιτιστικά Δυτικού (και Δυτικόφρονα). Αν κάποτε οι διανοούμενοι του ιμπεριαλισμού έβλεπαν την εδραίωση της παγκόσμιας ειρήνης (μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ) ή την προοπτική σύγκρουσης των πολιτισμών (βασικά, ανάμεσα σε χριστιανοσύνη και ισλάμ), τώρα θα πρέπει να τροποποιήσουν και αναπροσαρμόσουν τα σχήματά τους. Τώρα η πολιτισμένη Δύση θα βρεθεί κόντρα στη βάρβαρη Ανατολή, η οποία αυτή τη φορά εμπεριέχει χριστιανούς.

Ακυρώνοντας τα ήδη αναβληθέντα

Η -μόνο κατ’ όνομα- υπουργός «Πολιτισμού», δίνοντας (ξανά) τα διαπιστευτήριά της στον Μητσοτάκη και στα δυτικά επιτελεία, μεταξύ των λοιπών κυρώσεων προς τους Ρώσους, διατράνωσε την ακύρωση της μετάδοσης της «Λίμνης των Κύκνων», η οποία είχε προγραμματιστεί στο πλαίσιο του κύκλου «The Bolshoi Ballet Live from Moscow». Οι φράσεις της υπουργού φρόντισαν με τέχνη να συγκαλύψουν το γεγονός ότι η παράσταση είχε ούτως ή άλλως αναβληθεί (από την ίδια την εταιρεία Pathe Live, δηλαδή τον παγκόσμιο διανομέα των Bolshoi Ballet Live) και οι διατυπώσεις έδιναν έμφαση στη «ακύρωση της μετάδοσης». Όπως λέγεται, μόνο η Μενδώνη, μετά τον Τσακ Νόρις, μπορεί να ακυρώνει κάτι που ήδη έχει αναβληθεί.

Γελοιωδέστεροι των γελοίων, με κυρώσεις κατά της Ρωσίας οι οποίες μεταξύ άλλων παρακολουθούν τη γενική απροθυμία/αδυναμία της Δύσης να περάσει σε άλλου είδους περιορισμό της ρωσικής πολιτικής, οι δικοί μας λεγόμενοι αρμόδιοι σε θέματα Πολιτισμού επαλήθευσαν επιπλέον ότι -εκτός από γιέσμαν των ευρωπαίων και υπερατλαντικών εταίρων τους- διατελούν με πανηγυρικό τρόπο παντελώς ακατάλληλοι όσο και άσχετοι με θέματα πραγματικού Πολιτισμού. Ελληνική κυβέρνηση και ΥΠΠΟΑ θα μπορούσαν να είναι αστείοι και να υπηρετούν με μεγάλη επιτυχία κάποια μαύρη φαρσοκωμωδία, αν δεν ήταν επικίνδυνοι και καταστροφικοί σε βάρος του ελληνικού λαού, με όλες τις αποφάσεις τους και σε όλες τις εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής: από την υγεία και την οικονομία, μέχρι την παιδεία και τον πολιτισμό.

Έστω ένας από τους δεκάδες μετακλητούς τής υπουργού Πολιτισμού (η Λ. Μενδώνη -και μάλιστα από τις πρώτες ημέρες που ανέλαβε τα καθήκοντά της- έχει καταγράψει ιστορικό ρεκόρ αριθμού μετακλητών στο ΥΠΠΟΑ) να είχε το χάρισμα της
…ακοής, θα έπρεπε διακαώς να επιδιώκει την εξαίρεση της δικής χώρας μας από την Eurovision και όχι να χειροκροτεί την αποπομπή της Ρωσίας από τον εν λόγω ευρωπαϊκό μουσικό διαγωνισμό.

Να καταγγελθούν, να απομονωθούν

Αυτοί που πρέπει να καταγγελθούν και απομονωθούν ΔΕΝ είναι οι Ρώσοι καλλιτέχνες, επιστήμονες, αθλητές, φοιτητές, πολιτιστικοί οργανισμοί. Αυτοί που πρέπει να καταγγελθούν είναι οι ιμπεριαλιστές εμπρηστές του πολέμου, καθώς και οι τοπικοί φασίστες και τα ανδρείκελα – προϊόντα ιμπεριαλιστικών πραξικοπημάτων.

Μαζί τους, πρέπει να καταγγελθούν και όλοι όσοι, στο όνομα μάλιστα του ανθρωπισμού, βάζουν πλώρη προς τον νέο-σκοταδισμό, συμπληρώνοντας την πολιτική τους ποιότητα με αντι-πολιτιστικές και μισαλλόδοξες αποφάσεις, ενέργειες οι οποίες στρέφονται ενάντια στον Άνθρωπο εν γένει και μόνο επιφανειακά στρέφονται κατά των Ρώσων.
Μέσα στο καθεστώς λογοκρισίας, ειδησεογραφικής φίμωσης και πληρωμένης πληροφόρησης που έχει από καιρό επιβάλει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, και παρά το μιντιακό αυτό καθεστώς, ως ένα μικρό -αλλά ενδεικτικό- δεδομένο, έχει ενδιαφέρον η καταγραφή της αντίδρασης των Ελλήνων χρηστών στην ενημέρωση που έκανε το ΥΠΠΟΑ στην επίσημη σελίδα του σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης, ανακοινώνοντας την αναστολή οποιαδήποτε υλοποίησης, συνεργασίας, προγραμματισμού ή συζήτησης εκδηλώσεων με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς: 500 αρνητικά (και μόνον αρνητικά) σχόλια κάτω από την απόφαση της Μενδώνη -η οποία έκανε το λάθος και άφησε ελεύθερο το πεδίο σχολιασμού- και περίπου 1.000 εκφράσεις δυσαρέσκειας, αποδοκιμασίας, απογοήτευσης ή και χλευασμού, από τις συνολικά 1.070!

Εν τέλει, η γενίκευση και ενίσχυση της αποδοκιμασίας και της απομόνωσης των αντιπολιτιστικών πολιτικών του ΥΠΠΟΑ, της ελληνικής κυβέρνησης, και της προοδευμένης Δύσης, αποτελούν ένα από τα βασικότερα γνωρίσματα και κριτήρια πραγματικού Πολιτισμού.