Τι είναι το Μητρώο ΚΔΕΤΠ;
Για πρώτη φορά στην ιστορία του ελληνικού έθνους, καταγράφονται, και μάλιστα σε μια ενιαία βάση, όλοι οι πολίτες της χώρας που εργάζονται στον τομέα του Πολιτισμού. Και, ως γνωστόν, «κάθε αρχή και δύσκολη». Οι βάσεις για τη δημιουργία ενός τέτοιου πολύτιμου «εργαλείου» τέθηκαν τον Μάιο που μας πέρασε, ωστόσο στην πραγματικότητα ακόμη το Μητρώο ΔΕΝ έχει ορθοποδήσει.

Για ποιον λόγο δημιουργήθηκε το Μητρώο;
Πρακτικώς, η κυβέρνηση της ΝΔ και το υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο είναι και ο φορέας που υποστηρίζει το μεγαλόπνοο εγχείρημα, αποφάσισαν (με επιδοματική πολιτική) να επιχειρήσουν να εκτονώσουν τις κοινωνικές πιέσεις που προκάλεσαν η πανδημία και οι (ανεπαρκείς έως πανηγυρικά ανεπιτυχείς) πολιτικές αντιμετώπισής της στη χώρα μας.
Η Λ. Μενδώνη, τέλη Σεπτεμβρίου 2020, εξόργιζε μεγάλο κομμάτι των καλλιτεχνών όταν δήλωνε, μάλιστα από το βήμα της Βουλής, πως δεν είναι δυνατόν να αποζημιωθούν όλοι οι καλλιτέχνες καθότι πολλοί κινούνται στο χώρο της «μαύρης οικονομίας». Φυσικά, η υπουργός του «Πολιτισμού» ξεχνούσε να αναφέρει ποιοι είναι οι λόγοι που έχουν οδηγήσει -όχι μόνον τους καλλιτέχνες αλλά ένα μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας- στη μαύρη και αδήλωτη εργασία, στην κακοπληρωμένη ημιαπασχόληση, στην ανασφάλιστη μισοεργασία, στην ανεργία: είναι οι πολιτικές που και η ίδια η υπουργός υπηρετεί.

Έναν μήνα μετά, στο τελευταίο δεκαήμερο του Οκτωβρίου, το υπουργείο Πολιτισμού, κάπως πιο μαλακά, παρατηρούσε πως η δημιουργία του Μητρώου «κρίθηκε επιβεβλημένη προκειμένου να μπει τάξη στο μέχρι σήμερα αχαρτογράφητο τοπίο του πολιτισμού, να χαραχθούν ευεργετικές δημόσιες πολιτικές για τους επαγγελματικούς κλάδους και τρόποι στήριξης των εργαζομένων του πολιτισμού».

Ποιες είναι οι ειδικότητες που αφορά το Μητρώο;
Αυτό είναι ένα πολύ καλό ερώτημα. Πάνω από 330 ειδικότητες ανθρώπων της Τέχνης και του Πολιτισμού (ο κατάλογος εμπλουτίστηκε ήδη μια πρώτη φορά μέσα στο καλοκαίρι του 2020) βρίσκουν τη θέση τους στο Μητρώο ΚΔΕΤΠ, ωστόσο μισό χρόνο μετά την έναρξη της λειτουργίας του καταγράφονται ακόμη πολλές αστοχίες και πολύ περισσότερες ελλείψεις. Αλήθεια, για ποιον λόγο βλέπουμε να καταγράφεται 3 φορές (και μάλιστα διαδοχικά) η ειδικότητα «ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ ΚΑΙ ΧΟΡΔΙΣΤΕΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ»; Την ίδια εξόφθαλμη προχειρότητα τη βλέπουμε και σε αρκετές ακόμη περιπτώσεις, με κάποιες ειδικότητες να επαναλαμβάνονται αυτούσιες στη λίστα 2 ή και 3 φορές, με αποτέλεσμα να μειώνεται ο τελικός πραγματικός αριθμός των ειδικοτήτων που αναγνωρίζονται στο Μητρώο.
Από ’κει και πέρα, για λόγους ανώτερης (όσο και ακατάληπτης) γραφειοκρατίας, κάθε άνθρωπος του Πολιτισμού θα χρειαστεί να δοκιμάσει την τύχη του αναζητώντας την ειδικότητά του μέσα στη λίστα του Μητρώου, και φυσικά θα απαιτηθεί κάποιες φορές να κάνει συμβιβασμούς προκειμένου να απογραφεί σε αυτό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ειδικότητα «ΖΩΓΡΑΦΟΣ» δεν υπάρχει, ωστόσο υφίστανται οι τιμητικές επιλογές «ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ» και «ΓΛΥΠΤΕΣ, ΖΩΓΡΑΦΟΙ ΚΑΙ ΑΣΚΟΥΝΤΕΣ ΣΥΝΑΦΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ». Στο Μητρώο δεν υπάρχει επιλογή «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΣ», ωστόσο η πολυπληθής αυτή ομάδα μπορεί να ευαρεστηθεί επιλέγοντας ανάμεσα στις υπάρχουσες ειδικότητες «ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΕΣ ΚΑΙ ΕΦΟΡΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ, ΜΟΥΣΕΙΩΝ ΚΑΙ ΑΙΘΟΥΣΩΝ ΕΡΓΩΝ ΤΕΧΝΗΣ», ή, σκέτο «ΕΦΟΡΟΙ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΟΥΣΕΙΩΝ». Ας σημειωθεί ότι για τον μέσο αρχαιολόγο θεωρείται μεγάλη τιμή να αναδειχθεί Έφορος Αρχαιοτήτων, τίτλος ο οποίος κατά τα άλλα συνιστά διοικητική βαθμίδα (την ανώτατη) στους αρχαιολόγους, και όχι ξεχωριστή ειδικότητα.

Και οι πολεμικές, είναι τέχνες
Ανάμεσα στις ειδικότητες που ξεχωρίζουν, ακριβώς κάτω από τους «ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΟΠΑΙΧΤΕΣ» και πάνω από τους «ΚΑΡΤΟΥΝΙΣΤΕΣ ΚΙΝΟΥΜΕΝΩΝ ΣΧΕΔΙΩΝ» και τους «ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΣ ΑΥΛΩΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ» (ενν. «αυλών», όχι «άυλων»), προβάλλει ο μοναδικός ίσως κωδικός που ανήκει στο υφυπουργείο του Αθλητισμού: ειδικότητα «ΚΑΡΑΤΕΡΙΣΤΕΣ».
Ανάμεσα στους εξ Ανατολής καραγκιοζοπαίκτες, και στους εκ Δυσμάς κατασκευαστές εκκλησιαστικών οργάνων, οι καρατερίστες θεωρούμε ότι εντάσσονται στο Μητρώο, και πολύ σωστά, εφόσον ασκούν πολεμικές τέχνες. Όταν αφοπλίζουν ή κάνουν κάτι άλλο επιθετικό, δεν ανήκουν στο Μητρώο ούτε στο ΥΠΠΟΑ.
Παρενθετικά ας καταγραφεί η αδικία ότι πολλές άλλες ειδικότητες του ΥΠΠΟΑ δεν βρίσκουν θέση στο Μητρώο, ούτε καν οι καλαθοσφαιριστές που κάνουν «τρίπλες ποιήματα», ή οι ποδοσφαιριστές που πετυχαίνουν «γκολ έπη».

Μητρώο ταυτόχρονα ανοιχτό και κλειστό
Το Μητρώο ΚΔΕΤΠ από τις 20 Οκτωβρίου 2020 δεν προσφέρει πλέον τη δυνατότητα στους ανθρώπους του Πολιτισμού να απογραφούν σε αυτό και να διεκδικήσουν το επίδομα των 534 ευρώ για τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Η υπουργός σημείωσε ότι το Μητρώο έκλεισε, προκειμένου να ξανα-ανοίξει, το 2021. Επίσης, με δεύτερο χρησμό, η υπουργός εξήγησε ότι το Μητρώο έκλεισε προκειμένου να επιδοτηθούν οι δικαιούχοι, λες και η απογραφή και η επιδότηση των δικαιούχων δεν μπορεί να γίνεται ταυτόχρονα. Βέβαια, με δεδομένες τις επιδόσεις της κυβέρνησης ειδικά στην τηλε-εκπαίδευση, αλλά και στις τηλε-ψηφοφορίες, δεν μπορεί κανείς να πει ότι η κα Λ. Μενδώνη έχει άδικο.
Εξάλλου, τα μαθηματικά της επιτρέπουν στο Μητρώο να κάνει ένα «διάλειμμα»: όπως χαρακτηριστικά δήλωσε και στη Βουλή στις 16 Οκτωβρίου, απορρίπτοντας τοποθετήσεις που υπολογίζουν στους 200.000 τους ανθρώπους που εργάζονται στον Πολιτισμό στη χώρα μας, «μελέτες δείχνουν ότι είναι 90.000».

Και η αλήθεια είναι ότι, άλλοτε καταγράφοντας ειδικότητες που δεν ευδοκιμούν στη χώρα μας, άλλοτε αποκλείοντας κωδικούς με εκατοντάδες ανθρώπους να βρίσκονται πίσω από αυτούς, και άλλοτε σφραγίζοντας το ίδιο το Μητρώο, πράγματι, ακόμη και ο αριθμός των 90.000 δείχνει μεγάλος.