Ολοκληρώθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα οι «διαπραγματεύσεις» κυβέρνησης και «θεσμών» για τη 12η αξιολόγηση. Η ειδυλλιακή εικόνα μιας δυναμικής οικονομίας που προχωρά στην «αλματώδη ανάπτυξη», -όπως την απέδωσαν τα διάτρητα στοιχεία της κυβερνητικής «δημιουργικής λογιστικής» στο προσχέδιο Προϋπολογισμού του 2022 που στάλθηκε στην Κομισιόν-, μέσα σε καιρούς οικονομικής, υγειονομικής, ενεργειακής κρίσης, αποτελεί την επιτομή της αναξιοπιστίας και προκαλεί τη δυσπιστία των αξιολογητών της «ενισχυμένης εποπτείας». Η δήθεν μείωση του πρωτογενούς ελλείμματος στο 0,5% του ΑΕΠ, μετατράπηκε ήδη μέσα σε δύο μήνες σε έλλειμμα της τάξης του 7,5%, που ανατρέπει την κυβερνητική «αναπτυξιακή απογείωση».

Ειδικότερα, το προσχέδιο ανεβάζει, όπως είχε ήδη γίνει γνωστό, την αύξηση της ανάπτυξης για το 2022 στο 4,5%.

Παράλληλα, ο ρυθμός πληθωρισμού παρουσιάζεται ελαφρά θετικός στο σύνολο του 2022 κατά 0,8% (sic), επιτρέποντας όφελος σε όρους πραγματικού μέσου μισθού κατά 0,2% ! σε ετήσια βάση. Η οικονομική ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων εμφανίζεται να ξεπερνά τα 42 δισ. € σε ταμειακή βάση και τα 30 δισ. σε δημοσιονομική βάση, την περίοδο 2020-2022!

Ιδιαίτερα έμφαση δίνεται στη «μαγική εικόνα» των κοινωνικών παροχών, όπως λ.χ. η ενίσχυση του εθνικού συστήματος υγείας με προσωπικό και εξοπλισμό (όταν γνωρίζουμε ότι μειώθηκε η υγειονομική δαπάνη το 2021 κατά 570 εκατ. Ευρώ), η ανάσχεση της πανδημίας με την κάλυψη των αναγκών για εμβόλια και διαγνωστικά test, η ενίσχυση των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, η στήριξη της απασχόλησης, η ενίσχυση των ανέργων και των εποχικά απασχολούμενων, η στήριξη των ευάλωτων δανειοληπτών, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τη νεολαία, με την παροχή κινήτρων για ένταξη των νέων στην αγορά εργασίας («πρώτο ένσημο»), η μείωση του τέλους συνδρομητών κινητής τηλεφωνίας (κατάργηση για τους νέους έως 29 ετών) και η σύσταση ταμείου ενεργειακής μετάβασης για την απομείωση των αυξήσεων στις τιμές του ηλεκτρικού ρεύματος κλπ, που αποτελεί μνημείο κυβερνητικής υποκρισίας.

Οι ζωντανές «διαπραγματεύσεις» με τους εκπροσώπους των δανειστών έγιναν μέσα σε ένα τεταμένο κλίμα παγερής αντιμε­τώπισης από τους «κουτόφραγκους». Όλες οι παραπάνω έωλες προβλέψεις και κατά φαντασία παροχές εκτιμήθηκαν συλλήβδην ως απολύτως απαράδεκτες, μέσα σε ένα κυκεώνα όχι μόνο εξελισσόμενων κρίσεων, αλλά και επερχόμενων πληθωριστικών πιέσεων που μειώνουν την αγοραστική δύναμη των λαϊκών νοικοκυριών, αυξάνουν τις απολύσεις και την ανεργία, βάζουν σε περίσκεψη τους επίδοξους «επενδυτές», μειώνουν το τουριστικό ρεύμα, περιορίζουν σημαντικά τη Γεωργία και τη Βιομηχανία. Κατά συνέπεια, η πλειονότητα των στοιχείων του προσχεδίου θα πρέπει να επανεξεταστεί, σύμφωνα με τους «θεσμούς», ενώ και οι σχεδιαζόμενες προεκλογικές ενισχύσεις, απορρίφθηκαν ασυζητητί, προκειμένου να μειωθεί κατά το δυνατόν τα έλλειμμα του 7,5% του ΑΕΠ.

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, βρίσκεται τώρα μπροστά στις μυλόπετρες των εσωτερικών κοινωνικών αντιδράσεων και των ευρωπαϊκών απαιτήσεων – πιέσεων. Οι δημαγωγικές υποσχέσεις για επιδόματα Χριστουγέννων και ενισχύσεις ασφαλιστικών ταμείων, ΟΑΕΔ και ΕΟΠΥΥ, περικόπτονται.

Ο κατάλογος με τις «μεταρρυθμίσεις» για τις οποίες έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη και τις οποίες εξακολουθεί να μετακυλίει από εξάμηνο σε εξάμηνο, εξακολουθεί να περιλαμβάνει: την απονομή των εκκρεμών συντάξεων, την εκκαθάριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς ιδιώτες, τη ρύθμιση του ΕΝΦΙΑ, τον τομέα της δικαιοσύνης για τη σύσταση μονάδων του Γραφείου Συλλογής και Επεξεργασίας Δικαστικών Στατιστικών Στοιχείων, τη θέσπιση νόμου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έως το τέλος του χρόνου, την Υγεία, όπου θα συζητηθούν οι κεντρικοί διαγωνισμοί για την Υγεία αλλά και η έγκριση του νέου νομοθετικού πλαισίου για την Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας και, τέλος, την πορεία μείωσης των «κόκκινων» δανείων και υλοποίησης του νέου πτωχευτικού νόμου. Κι επειδή δεν φαίνεται ότι μέσα στην αρνητική συγκυρία είναι δυνατόν να πραγματοποιηθούν οι παραπάνω «μεταρρυθμίσεις» μέχρι τη λήξη της «ενισχυμένης εποπτείας» τον Ιούνη του 2022, προβλέπεται η παράτασή της.

Οι απατηλές προβλέψεις Χατζηδάκη για επιτάχυνση στην απονομή των εκκρεμών συντάξεων κατά 30.000 το μήνα και επίλυση του προβλήματος των 155.000 συντάξεων μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022, διαψεύδονται από την ήδη εξοργιστικά αργή πορεία των απονομών (650 συντάξεις το μήνα). Ο ανεκδιήγητος υπουργός δεν δίστασε να επιρρίψει τις ευθύνες στους εργαζόμενους, αναφέροντας ότι έχει στείλει περιπτώσεις υπαλλήλων στο πειθαρχικό επειδή ταλαιπωρούν τον κόσμο και δεν εξυπηρετούν όπως πρέπει!

Στο ζήτημα των ληξιπρόθεσμων χρεών του Δημοσίου σε ιδιώτες με τους οποίους συνεργάζεται, ήδη ξεπερνούν τα 2,3 δισ. € (στοιχεία Ιούλη ’21), ενώ η ετήσια βάση εξόφλησής τους είναι περίπου 350 εκατ. €. Ιδιαίτερα οξύ είναι το πρόβλημα για τα Νοσοκομεία με τις ληξιπρόθεσμες οφειλές τους στα 927 εκατ. και των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης με 470 εκατ. €.

Τέλος, όσον αφορά τον ΕΝΦΙΑ και τα υπόλοιπα θέματα, το οικονομικό επιτελείο δεσμεύτηκε ότι θα αποστείλει το επόμενο διάστημα το σχέδιο για το νέο φόρο που θα ισχύσει από το 2022, καθώς και για τις υπόλοιπες «μεταρρυθμίσεις» με βάση τα νέα οικονομικά δεδομένα σύμφωνα με τα οποία εμφανίζονται μια σειρά από ζητήματα τα οποία πρέπει να διευθετηθούν.

Για όλες τις παραπάνω εκκρεμότητες οι «θεσμοί» θα συντάξουν σχετική Έκθεση προς την Κομισιόν που θα συζητηθεί στο Eurogroup του Δεκέμβρη και -ανάλογα με τα συμπεράσματά της- οι υπουργοί Οικονομικών τής Ευρωζώνης θα αποφασίσουν για την εκταμίευση κερδών από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων από την ΕΚΤ κι άλλες ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες.